fredag 8 januari 2016

Kleptokratin, journalistiken och Bromma

.
Jag skrev några rader på Annandag Jul om hur den svenska kleptokratin inför stora helger brukar rensa rullorna från ”heta” ämnen.

Ett sådant hett ämne, i vilket politikerna gentemot väljarna sagt sig vilja en sak, men i vilket de sedan i smyg springer maffians ärenden är Bromma Flygplats. Politikerna har länge sagt sig vilja stänga den, till förmån för Arlanda som både har kapaciteten och har bättre förbindelser. Tidigare har man kastat ut privatflyg och flygföretag från Bromma. Officiellt för att ge plats för charter. Inofficiellt för att maffian, jagande politiker och företagsledare och andra besuttna ska slippa trängas med, och avslöjas av, Kreti & Pleti när de ska på jakt med mera. Genom att Bromma formellt är en vanlig flygplats behöver inte pampflyget heller stå för sina egna kostnader. De får skattebetalarna istället göra. Det är inte mer än rätt. Om våra pamparna kan trängas i de små planen när de ska till Amerika och jaga, på viktiga mutresor, kan skattebetalarna som får åka i stora rymliga plan, särskilt längst fram, gott stå för kostnaderna. Eller hur Anders Sundström? Det är väl inte mer än rätt?

För att lura väljarna att något annat var i görningen utsåg regeringen Anders Sundström till Bromma-utredare. Men precis före jullovet beslutade riksdagen att Brommafrågan inte får utredas. Tackar för det! Fattas bara annat. En utredning om Bromma kan nämligen bara sluta med en nedläggning av Bromma.

Det är ju lätt att förstå att de högsta politikerpamparna och vissa högre, förmodat oväldiga tjänstemän, lagstiftare, rättsskipare och upphandlare inte vill skylta med när de åker med på maffians mutresor. Men jag har svårt att tro att de flesta vanliga riksdagsmän någonsin får vara med. Men genom lång och trogen tjänst som maffians röstningsluder av bägge könen hoppas de förstås kvalificera sig för deltagande i framtida mutresor.

Att Anders Sundström sedan strör mer lögner omkring sig, exempelvis genom falska rykten om en fjärde bana på Arlanda är ju inte ägnat att förvåna. Men det är bara avsiktliga lögner från en avdankad politiker som inte vet hur man talar sanning. Brommas trafik är i sammanhanget mycket obetydlig. För att ta över Brommas trafik behöver man inte bygga någon fjärde bana. Man skulle inte ens behöva dagens tre banor. Två skulle räcka. För det talar all offentlig statistik om större flygplatsers kapacitet, som jag även tidigare skrivit om här på bloggen.

Enligt den vanliga dramaturgin som informellt reglerar samarbetet mellan journalister och pampar tiger journalistiken om allt detta som inte tål dagens ljus och som därför genomförs inför storhelger, när allmänhetens vaksamhet är lägre.

Södertälje fredagen den 8 januari 2016
Mikael Styrman

.

Inga kommentarer: