onsdag 23 december 2015

Svenska skolan och journalistiken

.
Även journalister har gått i den svenska skolan. Åtminstone de som jobbar på SVT.

Minns Ni den gamla historien om procenträkning? Jag minns inte riktigt, men det är nog inte så viktigt eftersom den cirkulerat i flera versioner. En version, som jag hört, var i alla fall som följer:

Bosse, hade varit så svag i matematik i skolan, att hans lärarinna bekymrat hade uttryckt farhågor om hur det skulle komma att gå för honom i livet. När han i vuxen ålder träffade lärarinnan och hon bekymrat frågade honom hur det går för honom, svarade han:

- Tackar som frågar. Jag gör affärer numera. Jag köper in smådelar för en krona per styck och säljer dem för tre kronor och på de två procenten klarar jag mig bra….

I SVT:s nyheter idag på morgonen visade man en skylt, av vilken framgick att antalet misstänkta fall av människosmuggling i Sverige ökat från 14 st förra året till, hittills, 98 st i år. Det är sju gånger fler än tidigare sa nyhetsuppläsaren i en sändning. Tydligen föranledde ökningen osäkerhet på redaktionen för till nästa sändning hade man ändrat sig. Då var kommentaren att antalet fall ökat med sjuhundra procent, bara för att i nästföljande sändning ändras till att ökningen är sexhundra procent. 

Nu hoppas jag att de inte ändrar sig fler gånger. Ökningen är nämligen sexhundra procent. Det blir sjuhundra med utgångsårets värde, men det var ju förändringen från föregående år som skulle beskrivas. Säkert inte så lätt alla gånger, att i stridens hetta, få det rätt…

Skulle å andra sidan gränskontrollerna fungera, skulle sannolikt även sjuhundra procents ökning utan problem överträffas, men det är ju inte en fråga om procenträkning, utan snarare om andra kompetensbrister.

Man måste naturligtvis fråga sig vilken inkompetens som är värre? En som leder till att människosmugglingen ökar starkt, en som leder till att den inte avslöjas mer än delvis, eller en som leder till att den inte genast beskrivs med rätt procenttal i nyheterna? Där har nog de flesta sin uppfattning klar. Däremot är det inte klarlagt huruvida kaoset skapats på grund av makthavarnas svagheter i procenträkning.

Södertälje onsdagen den 23 december 2015
Mikael Styrman

.

Inga kommentarer: