torsdag 24 september 2015

VW: De vanliga linslusarna syns inte nu

.
Vem ligger egentligen bakom VW:s manipulationer? Tyska företag är extremt patriarkaliskt styrda. Det förefaller mig ytterst osannolikt att sådana manipulationer som nu kommit i dagen skulle kunnat genomföras utan att högsta hönset fattat det avgörande beslutet.

Vd:n Martin Winterkorn är det bondeoffer som VW-koncernen bjuder världen. Men att Winterkorn skulle ha vågat eller ens velat genomföra en sådan manipulation, utan att högsta ledningen fått säga sitt, finns nog inte på kartan, tror jag. Och minst lika osannolikt är nog att det skulle genomförts utan att ha kontrollerats med högsta hönset, huruvida Winterkorn verkligen haft välsignelse att beordra något sådant.

Winterkorn avgår och bedyrar samtidigt sin oskuld. Minst lika sannolikt som att han skulle vara den som beordrat åtgärden är nog att han sig själv ovetande agerat rundningsmärke åt någon driftig och företagsam krabat. Det är nog inte bara i de kommunalägda bolagen i Luleå som företagens befattningshavare får finna sig i att vara rundningsmärken åt gränslösa personer som begåvats med mer makt än omdöme.

En annan sak som man naturligtvis kan fundera över, är varför detta blir offentligt och varför det blir det just nu? För att en oförvitlig tjänsteman avslöjade ett bedrägeri? Kanske det? Eller kanske var det känt sedan länge och används nu som en bricka i det politiska eller ekonomiska spelet?

Att driva företag är att utkämpa ekonomiskt krig. Åtminstone i en mjukisversion i vilken man inte avsiktligt dödar folk. Det är nästan bara i vissa amerikanska och japanska kretsar som mord ingår i företagsledningens verktygslåda. Och det är nog bara svenska bönder som är så socialistiskt indoktrinerade att de tror att om man tar in konkurrenter från lågprisländer i sin ekonomiska förening så kommer de inte att konkurrera med en.

Att tyska myndigheter tittar bort när inhemska tillverkare fuskar är inte konstigare än att varje svensk bruksort favoriserar bruket och motarbetar alla andra. Tysklands beroende av bilindustrin är minst lika stort som den svenska bruksortens beroende av bruket. Det känns inte helt övertygande att amerikanska kontrollanter genomskådar något som tyska kontrollanter inte hittar. Något mer sannolikt blir det om man ser respektive lands kontrollanter som deltagare i en landskamp i biltillverkning.

En sak som man kan ägna en tanke är hur den framtida karriären ser ut för en tysk kontrollant som lägger krokben för VW?

Sådana här avslöjanden har vi sett nyligt även inom den svenska maffiakontrollerade industrin. Då emanerade de från en intern maktkamp inom maffian.

En sådan här sak skulle också kunna användas som politisk påtryckning mot ett kraftigt bilindustriberoende Tyskland, om landets politiska ledning försöker befria sig från kopplet. Det är långt ifrån säkert att vi skulle få veta om det ifall det skulle vara förklaringen. Om man låter främmande makt spionera fritt i det egna landet så riskerar man just att sådan här information kommer i vänners, eller egentligen i fienders, händer.

Som bedrägeri betraktat är det väl inte märkvärdigare än att sälja bilar utan rostskydd eller sälja ”miljöbilar” utrustade med bensinmotor och elmotor med batterier som väger 600 kg, inte gör någon nytta men ökar förbrukningen med en halv liter per mil.

Om man har kört bil i trafikinfarkternas USA och Europa, med all sin okynnestrafik, får man lite perspektiv på det här. För att inte tala om Thailändska Bangkok och Kina som jag dock inte själv kört i. Om man ville göra något åt detta införde man åtgärder som gav incitament åt människorna att köra mindre, bo eller jobba på rätt ställe osv. Men det gör man inte. Istället håller man på med meningslös petimetermätning av avgaserna, vilkas mätningar inte syftar till att minska utsläppen eller minska oljeförbrukningen. Istället syftar den till att lura konsumenterna att man verkligen gör något, så att de fortsätter att okynnesköra och konsumera.

När man sedan kommer hem från trafikmetropolerna och råkar köra genom Västerbottens inland, där det knappt finns någon trafik, där det kan vara nästan tio mil mellan byarna, som är så små att det knappt finns en bil i dem och där det går en gubbe över vägen max var tredje dag - det är då man ser den - skylten som säger:

Tomgångskörning mer än en minut förbjuden.

Det är då man förstår att det är idiotin som driver hela systemet. Och om linslusarna håller sig undan en stund så förstår idioterna inte att de finns, eftersom en höna har längre minne än konsumenter och väljare.

Vilhelmina torsdagen den 24 september 2015
Mikael Styrman

.

Inga kommentarer: