måndag 25 maj 2015

Fler svenska plundringskrig

.

 Den 19 maj i år skrev jag ett inlägg med rubriken ”Tyst om Fortum, Remes, Finland, TGC-10 och Putin”. Jag ser att jag att jag har gjort en tavla I inlägget, som jag nu vill försöka rätta till. Jag räknade upp en del svenska härjningar i utlandet men nämnde inget om svenska plundringståg i Polen. Därför vill jag om någon till äventyrs inte har läst vad Herman Lindqvist skrev om Sveriges relationer till Polen i Aftonbladet, återberätta det:

”… mellan åren 1600 och 1945 tvingades polackerna försvara sig 43 gånger mot utländska inkräktare och ockupanter? Tre gånger var det Sverige som anföll. Värst var det då Karl X Gustav skövlade och plundrade Polen från norr till söder. ”Syndafloden” kallas det kriget i Polen. Svenskarnas härjningar nämns i nationalsången, den enda nationalsång som nämner Sverige.”

Det här tycks vara något som svenskarna har svårt att ta in. Att våra förfäder i högre grad än andra dragit runt i Europa och mördat och plundrat fredliga människor. Så illa är det att vi korkade svenskar inte har förstånd att skämmas, utan istället är stolta över det. Vi verkar inte heller kunna förstå att andra inte tycker att det är roligt med skurkaktiga svenskar. Ett exempel är att vi gärna, i alla möjliga och omöjliga sammanhang, utan att begripa innebörden av det, spökar ut oss till vikingar som de flesta andra associerar till tjuvar och banditer.

Så illa är det, att ingen begrep det absurda i att SAS-planen var utspökade med vikingaskepps-associationer. Ända tills Jan Carlsson kom och ställde det till rätta. Man kan fråga sig hur en hel nation kan drabbas av ett sådant hjärnsläpp att man inte begriper det olämpliga och kontraproduktiva i detta. Själv har jag en egen teori om detta. Wallenberg har alltid haft stort inflytande över SAS. Och vikingars plundringar är ju närbesläktad med svensk bankverksamhet. Kanske hade inte Wallenbergs några hederliga och intelligenta människor med någon form av moralisk resning i sin närhet mot vilka de kunde studsa idén med vikingaskeppen? Den kanske studsats mot JP Morgan eller någon like, som i så fall säkert tyckt att det var en ”trevlig symbol” att använda sig av och som människor säkert skulle uppskatta.

Ett litet tips till Anders Sundström:

Eftersom SAS inte längre använder vikingaskeppslogotypen kanske den är ledig och kan användas av Folksam och Swedbank? Det är ju en enkel symbol som på ett lättfattligt sätt beskriver vad Folksam och Swedbank utvecklats till under din ledning.

Södertälje måndagen den 25 maj 2015
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: