fredag 27 mars 2015

Nya flyg- och bemanningsregler i kölvattnet på Germanwings 4U 9525

.
I kölvattnet på det nu, genom skickligt och metodiskt samt garanterat oväldigt utrednings- och husrannsakningsarbete, uppklarade flyghaveriet med Germanwings 4U 9525 ändrar flygbolagen sina regler.

I fortsättningen ska bolagens Airbusmaskiner bara få flygas av garanterat psyksjuka piloter och aldrig färre än fem åt gången. En extra bonus är om man före pilotarbetet haft särskilt lågmeriterade arbeten och ett oavvisligt krav är att man ligger i minst en skilsmässa. Alla bolagens Airbuspiloter avkrävs att som en säkerhetsåtgärd ständigt ha minst ett sjukskrivningsbevis liggande i bostaden för den händelse de oplanerat skulle komma att flyga Airbus. Bolagen rekommenderar även sina piloter att skriva sig på andra adresser än sina fruar och/eller fästmöer. Om man även har blivit mobbad, eller kan uppvisa intyg om att man stammat eller varit särskilt ful som barn, uppges det hos vissa bolag ge förtur till långdistansflygningar.

Särskilda arbetsgrupper kommer att utveckla metoder för hantering av piloter, eller jihadister som försöker ta sig in i cockpit med yxa, utklädda till piloter. Enligt en vanligtvis välunderrättad källa, centralt placerad i flera arbetsgrupper, är stötestenen så här långt dels om passagerarna ska skyddas mot friska piloter med hjälp av säkerhetsvakter. En annan hur vakterna ska prioritera i de fall både jihadister och piloter vill störta samma flygplan. I likhet med de amerikanska grundskolorna återstår ännu att lösa hur man ska hantera plötsliga sjukdomsfall bland vakterna. Enligt samma källa kan det bli med den amerikanska metoden, innebärande tyngre beväpning av alla vakter.

Göteborg fredagen den 27 mars 2015
Mikael Styrman
.

1 kommentar:

Anonym sa...


Detta öppnar helt nya möjligheter på arbetsmarknaden
för alla unga kvinnor med självskadebeteende!
Istället för att tvångsvårda dessa stackars individer på
slutna vårdanstalter tillsammans med gravt störda våldsbrottslingar
så kan de nu istället göra en värdefull insats på arbetsmarknaden!
Säkerligen är kvinnor rent allmänt underrepresenterade som
flygstyrmän, och såldes även ur jämnställdhetsperspektiv bra
om alla flygstyrmän på bolag som opererar med Airbus maskiner
i framtiden blir unga kvinnor med självskadebeteende!
Det är dock ett problem med miss resonemang, i de fall jag
själv umgåtts med dylikt kvinnligt sällskap har de faktiskt
varit ganska omtänksamma mot sin omgivning, dock dessvärre inte
sig själva, men om man genom urval placerar denna kategori
tillsammans med manliga kaptener som har en historia av
anmälningar om sexuella trakasserier vore det väl själva
f-n om det inte skulle gå att få till situationer likt
den nu påstådda!
/ fänrik Stål