fredag 30 januari 2015

Det verkliga hotet mot flyget

.
Klicka för större bild
Dagens industri skrev igår under rubriken ”Nya hotet mot flyget” om det ökande hotet mot flygsäkerheten som klimatförändringarna innebär. Och visst, det kan finnas ett sådant ökande hot, det är troligt.

Bland annat varnas för att isbildning kan täcka igen givarna till instrumenten. Naturligtvis kan det ske. Men det är en förskönad beskrivning att påstå att det ska ske för att isbildningen förvärras till följd av klimatförändringarna. Det är redan nu ett stort problem. Det är till och med ett akut problem, därför att givarna sett likadana ut i snart hundra år medan utvecklingspengarna satsats på att förvandla planen till något slags förströendefixerade flygande Disneyland och på att piloterna ska kunna flyga utan att utföra något arbete. Kvar blir bara den måhända betungande uppgiften att ta hand om de yngre flygvärdinnorna på långflygningar. Något som kan leda till att piloterna ibland bara sovit en timma när hemresan inleds, trots att man bott 2-3 nätter på lyxhotell sedan utresan. Det känns som om väldigt många inom flygindustrin sysslar med fel saker.

Större är sannolikt det hot som finns redan idag med anledning av att en blåögd, teknikvänlig och optimistisk flygindustri tagit ifrån piloterna sina uppgifter. De flyger inte längre planen. De programmerar TV-spel. Och när TV-spelen slutar fungera omkommer alla inom några minuter. Piloter som inte flyger planen har nämligen ingen flygtrim. Så när deras kompetens behövs som bäst visar den sig inte finnas.

Om flygtillverkare och flygbolag ska hålla fast vid dagens lösningar bör de rekrytera sina piloter och flygstyrmän från Dreamhack. De som finns där är säkert bättre än konventionell flygpersonal på att sköta TV-spel. Och om flygpersonalen lika inte kan flyga gör ju hackers minst lika bra arbete. Dessutom blir det billigare eftersom flygbolagen inte behöver utbilda personalen. Och även med Dreamhack-piloter lär ju alla ombord dö inom fem minuter när TV-spelen lägger av.

I artikeln presenteras en möjlig förklaring till Air Asia QZ8501:s haveri. Piloterna skulle ha överraskats av ett ovanligt kraftigt åskväder som fått dem att tappa kontrollen över flygplanet. Ingenting kan naturligtvis uteslutas. Och åskväder har med största sannolikhet spelat stor roll för förloppet. Men det är mycket osannolikt att det skulle ha överraskat piloterna och fått dem att tappa kontrollen över planet. Avsevärt mer troligt är att ett sårbart kontrollsystem åter slagits ut av isbildning och att flygplanets kontrollsystems ointuitiva och motsägelsefulla arbetssätt fått piloterna att förlora kontrollen över planet. Ungefär som i Air France AF447 som även det haveriet genom mörkläggning förklarades med pilotfel.

Södertälje fredagen den 30 januari 2015
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: