söndag 16 mars 2014

Malaysia Airlines Flight 370

.

Satellitbild över London med ett trafikplan just passerande över Russel Square.

Det är intressant att ett stort trafikflygplan kan försvinna trots all teknisk övervakning som finns.

Numera, och ganska sent omsider, har yrvakna säkerhetsorganisationer världen över lagt hemskt viktig stasiavlyssning av Kreti och Pleti åt sidan för att intressera sig för det stulna flygplanet.

Att man nu tror att planet blivit stulet, snarare än kapat, och har gjort husrannsakan hemma hos piloterna tyder på att man kan ha upptäckt att planet tankat betydligt mer bränsle än vad som behövs för att ta sig den ganska måttliga sträckan från Kuala Lumpur till Beijing, ca 370 svenska mil.

Den aktuella flygplantypen, Boeing 777-200ER, är byggd för att transportera 365 passagerare, och deras bagage, 1.465 svenska mil, med erforderlig IFR-reserv. Det innebär i princip att planet tar sig vart som helst i världen med full last. Eller som Boeing själv exemplifierar det: genom att vara lämpligt för distanser som Chicago-Seoul. Läs gärna istället Seoul-Chicago.

United Stasi of America menar nog i vanlig ordning att de kan slå sig för bröstet, efter att ha utfört sitt säkerhetsarbete på ett exemplariskt sätt, genom att ha ägna sig åt industrispionage och ha snuskat sig i allmänhetens privatliv. Andra menar att de håller på med strunt istället för sådant som verkligen är farligt.

Att man nu söker efter planet i vissa områden beror naturligtvis på var det är fysiskt möjligt att ta ned ett stort trafikflygplan helt och utan att alla vet om det. Varken djungel eller hav är att föredra i sammanhanget. Öknar brukar vara att föredra. Det vore intressant att veta hur mycket spåret hade hunnit kallna innan man började söka.

Det går ju bra att spåra försvunna flygplan, som vill bli spårade, dagtid, i vackert väder. Inte lika lätt att hitta flygplan som inte vill bli spårade, nattetid.

Hoppas att det inte, i vanlig ordning, visar sig vara som med Iran-Contras - att hemliga amerikanska säkerhetsorganisationer skenar och jobbar ”på fel sida” - under cover :-)

Ett hett tips är nog att US Air Force kommer att bränna ganska mycket jetbränsle den närmaste tiden…

Till vad nytta återstår att se.

Mutholm söndag den 16 mars 2014
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: