onsdag 8 januari 2014

Politikerbarn på objudet besök: 5. Mina egna bilder från brottsplatsen

.
Tidigare inlägg i den här serien är publicerade 16/11, 17/11, 17/11 och 7/1.

Den som vet lite om hur polis och åklagare arbetar, och hur man går till väga för att i efterhand reda ut och dokumentera ett händelseförlopp, vet att man i ett sådant här sammanhang alltid upprättar minst en skiss, eller en måttsatt ritning, av vilken man kan få hjälp att bedöma, i det här fallet, graden av vårdslöshet. När det politiska etablissemanget jagade min far i syfte att döma honom för egenmäktigt förfarande för att han i egenskap av elverkschef lät röja bolagets kraftledningsgator(!), gjorde den tidigare i den här serien nämnda ”Göken” en mängd måttsatta skisser. Så många att man skulle kunna tro att han var i färd med att skriva en geometrisk lärobok.

Men i det är fallet gjordes ingen ritning - inte ens den enklaste skiss. Kända förövare hade brutit sig in i en gård och bränt ned den men polis och åklagare gjorde ingen skiss. Det är åklagaren som är ansvarig för att för frågans utredning nödvändiga åtgärder vidtas. Jag menar att det inte handlar om att man har ”glömt” utan om att man har tagit ett aktivt beslut om att inte göra någon skiss, i syfte att sabotera förundersökningen och möjligheterna att ställa förövarna till svars.

Det är särskilt klandervärt eftersom det var snö en vecka före Valborg när branden inträffade. På den tiden var det alltid snö vid den tiden på året. Nuförtiden är det inte lika självklart. Snön smälte i vanlig ordning bort under de två första veckorna i maj, då även islossningen inträffade. När snön är borta vidtar växtperioden och spåren försvinner snabbt. Åklagaren, och därmed polisen, låg lågt och låtsades utföra sitt arbete för att ingen annan skulle komma på idén att göra det. Taktiken var naturligtvis att vänta tills spåren var borta och då lägga ned utredningen och slå ut med armarna som fån och säga: vi visste inte, vi glömde, vi förstod inte osv. Så som brottslingar i den offentliga sektorn i allmänhet och i rättsväsendet i synnerhet, alltid får göra och komma undan med. Så gjordes också. När utredningen lades ned och vidden av polis och åklagares rättshaveri blev känd var det för sent att göra skadan ogjord - helt enligt planen.

Så till mina bilder. Här är ungefär de bilder som polisen borde ha tagit och de bilder som jag tror att polisen verkligen tog, men som ”skaffades undan” av polis och åklagare för att sabotera utredningen. Jämför gärna med polisens bilder. Klicka på bilderna om Du vill se en större bild.


Bilden är tagen mot ungefär sydsydöstlig riktning. Till skillnad från de bilder som passerade polis och åklagares censur kan man här se resterna av det nedbrunna magasinet, ca 2-4 m från elden, mot vilket flickorna satt och eldade för att få skydd mot vinden. Resterna av det nedbrunna huset syns i högra bildkanten.
Min hustru, som då väntade vårt tredje barn, och en vän till familjen, begrundar eländet.

Bilden tagen i nordöstlig riktning. Eldplatsen och det nedbrunna magasinet.

Mangårdsbyggnaden efter branden, med ladugården i bakgrunden.


Med personer på bilderna vid de rykande högarna av grus och aska blir graden av vårdslöshet begriplig.


Elservisstolpen belägen vid ladugårdens sydvästra hörn, ca 15 m från den nedbrunna mangårdsbyggnaden. Det är, menar jag, inte möjligt att besöka brandplatsen i utredningssyfte utan att obeservera att elleveransen till gården är bruten.

Behöver jag tillägga att lokala och regionala media som bevakade de följande rättegångarna konsekvent undvek att delge allmänheten information om detta eller överhuvud någonting som kunde göra den följande skadeståndsprocessen begriplig för allmänheten eller på minsta sätt röja vad polis och åklagare ägnat sig åt?

Läs fortsättningen på ”Politikerbarn på objudet besök” här på bloggen. Nästa inlägg kommer att innehålla mina egna bilder tagna cirka en vecka före branden.

Mutholm onsdagen den 8 januari 2014
Mikael Styrman
.

4 kommentarer:

Humm sa...

Wow.. kommer ihåg när Arto lärde mig köra skoter här ute några år senare, 1996 typ.
Voi voi voi Johanna, som farmor sade..

Humm sa...

Wow.. kommer ihåg när Arto lärde mig köra skoter här ute några år senare, 1996 typ.
Voi voi voi Johanna, som farmor sade..

Humm sa...

Wow.. kommer ihåg när Arto lärde mig köra skoter här ute några år senare, 1996 typ.
Voi voi voi Johanna, som farmor sade..

Lindfors sa...

Voi voi voi Johannah, som farmor sade..
Va här ute ca 96 när Arto lärde mig köra skoter, hade ingen aning.
Håller på att uppdatera mig, alltid sett dem som rövhål, Svante verkar blivit dement dock.
Religiös bastuförening, dog nästan av skratt.
Läser igenom skiten dem skriver, basta med slaktarna? Farfar va rektor e de han du menar?
Jävla pajaser, alltid mobbat min pappa för han e smart å dem e skåpdumma.
Vh Henke