torsdag 21 november 2013

Ett elände när ingen kan något

.
Det är ett elände att få tågen att gå om ingen kan något.

Ministern är politiskt tillsatt kan inget om hur man bygger och underhåller järnväg.
Kan därför bara ge uttryck för sin frustration i media.
Men eftersom ministern själv inte kan något blir det inte mycket verkstad.
Hon är helt beroende av ledningen på Trafikverket.
Handlingskraften begränsas därför till att fråga Trafikverkets ledning vad de kommer att göra åt saken.

Trafikverkets ledning är politiskt tillsatt och kan inget om hur man bygger och underhåller järnväg.
Kan därför bara ge uttryck för sin frustration i media.
Men eftersom trafikverkets ledning själv inte kan något blir det inte mycket verkstad.
Trafikverkets ledning är helt beroende av mellanchefer i okänt antal nivåer på Trafikverket.
Handlingskraften begränsas därför till att fråga mellancheferna vad de kommer att göra åt saken.

Mellanchefen på den lägsta nivån på Trafikverket är politiskt tillsatt och kan inget om hur man bygger och underhåller järnväg.
Får inte ge uttryck för sin frustration i media.
Men eftersom mellanchefen på den lägsta nivån själv inte kan något blir det inte mycket verkstad.
Mellanchefen på den lägsta nivån är helt beroende av reparatörslaget på Trafikverket eller,
om det inte längre finns något sådant av reparatörslaget hos någon underleverantör.
Handlingskraften begränsas därför till att fråga reparatörslaget vad de kommer att göra åt saken,
och OM de vill göra något åt saken.

Det går att gömma sig länge i ett fungerande system även om man inte kan något.
Men när systemet börjar klappa ihop sållas agnarna från vetet.
Den som ingenting kan saknar också förmåga att bedöma om någon annan kan något.
Och på motsvarande sätt är det svårt att sätta in någon annan att göra jobbet
om man inte vet vilket jobb som behöver utföras eller hur det ska gå till.
Så småningom sjunker hela organisationen ihop av sin egen oduglighet.

Det är ett elände att få tågen att gå om ingen kan något.

Jag hoppas att jag överdriver om hur rekryteringen gått till och hur grundkunskaperna om kärnverksamheten är fördelad i Trafikverket. Men om jag inte överdriver ser det inte bra ut.

Övertorneå torsdagen den 21 november 2013
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: