torsdag 15 november 2012

Stjäl av kunderna

.
Mårten Schultz skriver en krönika i DN idag, onsdagen den 7 november 2012, om hur svenska företag mutar sig fram internationellt och därmed hjälper grova brottslingar att sko sig.

Krönikans synpunkter är lätta att instämma i. Jag vill komplettera med en aspekt till som möjligen må vara underförstådd, men som inte nämndes i krönikan:

När Volvo, Scania, Telia med flera svenska företag mutar sig fram i olika länder, även Sverige, stjäl de av sina kunder.
De mutor som man betalar till regimerna stjäl man från sina kunder i respektive länder, eftersom man inte har för avsikt att bedriva filantropisk verksamhet i länderna. Kunderna får betala ett överpris för produkterna vilket man skickar till diktaturens företrädare i form av mutor.

Sedan finns förstås det andra systemfelet, som bland annat Telia ägnar sig åt, som innebär att även huvudmannen blir bestulen, därför att regimen och Telia-funktionärerna delar på pengarna.

Mutor och korruption är inget harmlöst smörjmedel för affärerna - det är grov och systematisk stöld som ofta riktar sig mot olika parter.
Det är synd och skam att vårt rättsväsende, vår offentliga administration och vår statsledning lierar sig med grova brottslingar och främjar verksamheten genom att vare sig utreda, åtala, döma eller lagstifta på ett adekvat sätt mot verksamheten.

Gulag-Kolmården onsdagen den 7 november 2012
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: