måndag 4 juni 2012

Debatten som försvann

.
DN:s Maciej Zaremba, lyfte fram debatten om skogmaffian i en stor artikelserie i fem delar. Zaremba har förstått att det finns en skogsmaffia och att den har skadliga effekter på skogen, människorna och samhället. Det var insiktsfullt tycker jag.

Men Zaremba nådde inte hela vägen med sin artikelserie. Vi vet inte varför. Lyckades inte Zaremba ringa in hur skogsmaffian ser ut och arbetar eller tvingades han ta andra hänsyn i författandet av sin artikelserie? Jag ska bidra med vad jag kan tillföra efter 40 års verksamhet som skogägare och skogentreprenör i Sverige och Finland. Jag kommer att skriva ett antal bloggar med arbetsrubriken ”Maffian och Skogen” efter hand som jag får tid, här i den svenska maffians och den politiska nomenklaturans politiska fängelse för dissidenter.

Efter att Zaremba hade lyft frågan om skogsmaffian och Uppdrag Granskning lyft frågan om IKEA:s maffiametoder i den ryska skogen, förväntade åtminstone jag mig att SVT:s Dokument Utifrån, som sändes söndagen den 20 maj, skulle väcka livlig debatt. Programmet sänds visserligen sent på söndag kväll efter att befolkningen tröttats ut med mycket viktiga idrottsevenemang och lätt underhållning men var av arten att en intensiv debatt låg för handen. Jag försökte se eventuella repriser av programmet under veckan men det lyckades inte.

Programmet handlade om hur finska statens och svenska Wallenbergs Stora-Enzo far fram med riktiga traditionella gangstermetoder i den kinesiska skogen. Men av den debatten har inte synts någonting i media i veckan? Varför? Kom det upp en diskret och ändamålsenligt beväpnad gentleman på svenska medias redaktioner, eller vad var det som hände, som fick alla svenska mediarepresentanter att titta bort?

Gulag-Kolmården måndag den 28 maj 2012
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: