söndag 22 april 2012

Import av religionskrig

.
Jag måste medge, att jag inte följt med särskilt noggrant vad Ilmar Reepalu och de andra antisemiterna ägnar sig åt i Malmö. Möjligen beror det, åtminstone delvis, på att jag i hög grad läst politiskt korrekta media som funnit det angeläget att inte uppmärksamma frågan.

Idag föll min blick dock på Paulina Neudingers inlägg i gårdagens Expressen. Under rubriken ”Fakta i fokus” skriver hon om problemet. Nog har jag också hört varningsropen, som förmodligen vi alla har gjort, om att vi genom invandringen importerar inte bara kriminalitet, kvinnoförtryck och hedersmord utan även religionskrig.

Jag tror att många, i likhet med mig, som nås av dessa argument tenderar att stänga dem ute. Men jag måste, åtminstone för egen del säga, att ju mer jag tagit del av i frågorna, desto mer talar för att det ligger mycket i kritiken mot invandringen och framför allt hur svenskarna, eller svenskarnas politiker och myndigheter, förhåller sig till invandringen.

Det är nog så, att mycket av gullegullandet om det multikulturella samhället är naivt och oskuldsfullt och leder oss mot en katastrof. Förmodligen vore det bättre om vi i högre grad avkrävde våra invandrare assimilering i det svenska samhället. Helt enkelt, om de ska flytta hit för att bo här ska det vara för att i hög grad bli svenskar, för att de uppskattar våra värderingar och vårt samhällssystem. De ska inte flytta hit för att här introducera hedersmord, kusinäktenskap och religionskrig. Om det är avsikten med deras immigration då bör de lämpligen stanna hemma.

Allt detta trams med svenska för invandrare tror jag också har förlorat kompassen. Invandrare har flyttat till andra länder i alla tider utan ”svenska för invandrare”. Det finns nästan obegränsat med exempel på detta i Sverige och andra länder. Den som vill flytta till ett annat land ser till att lära sig språket och kulturen eller stannar hemma. Sen kan vi säkert på olika sätt underlätta för immigranter att lära sig språket. Men ”svenska för invandrare”, utan framdrift, är inte en framgångsrik sådan metod. Inte heller att hylla rinkebysvenska. Att någon inte lär sig tala ordentlig svenska utan av nonchalans och ringaktning mot det folk som föder dem inte bryr sig om att lära sig annat än rotvälska, är inte något att hylla. Det är istället en kränkning mot oss alla.

En sak som man absolut borde överväga att införa snarast är tillfälligt medborgarskap, på säg 25 år, som förhållandevis lätt kan dras in för den som flyttar in i landet och tar med sig antisemitism, eller sina fäders religionskrig. Den som vill fortsätta med religionskrig kan göra det i sitt ursprungsland. Ingen behöver, eller bör tillåtas, ta med sig religionskrigen hit. Vi har nog med antisemiter här sedan tidigare.

Med tillfälliga medborgarskap kan man nog i hög grad komma åt religionskrigen som första generationens immigranter ägnar sig åt. Men hur hanterar vi dem bland andra generationens invandrare? Och hur hanterar vi dem bland de som redan fått medborgarskap?

Gulag-Kolmården den 17 april 2012
Mikael Styrman
.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med.

Swashplate

Anonym sa...

Vet inte var min kommentar tog vägen, men du har rätt i det du skriver.
Swashplate