torsdag 5 januari 2012

Rigor Mortis Scrive

.
Den svenska journalisten ute och granskar myndigheter - ser inget, hör inget, säger inget.

Ok, det var intressanta gissningar, var och en på sitt sätt. Det sista alternativet var ganska omfattande och jag måste medge att jag inte haft möjlighet att titta närmare på det.

Skrivkramp är väl en bra association som kommer nära. Och kopplingen mellan likstelhet och italienskans ord för skriva var just det jag lekte med.

Jag tänkte på den bleka likstelheten som drabbar den svenska journalisten,
konfronterad med tanken på att istället för att springa statsbrottslighetens ärenden
måsta ägna sig åt att granska den, på det sätt som riktiga journalister gör.

Likstelheten som då inträder är ju en betydande förändring
mot bakgrund av att den svenska journalisten i vanliga fall
har en ryggrad bestående av geléhallon uppträdda på ett kolasnöre
vars enda funktion är att hålla ändan uppe så att den inte faller till golvet.

Övertorneå den 5 januari 2012
Mikael Styrman
.

2 kommentarer:

ulf sa...

allmänbildningen och kunskapen hos en stor del av journalistkåren är väldigt dålig, vilket gör att dom lätt blir en följa john grupp till en ledare med politiskt korrekt agenda. jag ser dagligen detta och jag slutar aldrig förvånas av den imbecilla dagsagendan. sveas hundar är tyvärr också svårt anstrukna av denna politiska korrekthet, dom kunde varit en tillgång i räddandet av sverige då dom har den insyn vi andra saknar, men tystnadens konformism och brist på ryggrad gör dom till tjuvar av allas vår framtid.....

Mikael Styrman sa...

Svar till Ulf:

Ja det gör Sveas hundar till det. Jag tror till och med att det är ännu värre. Att en del av Sveas hundar är de verkliga skurkarna. Det är de som sitter som spindlar i nätet. Förmodligen pågår just nu ungefär samma plundring som skedde i Sovjetunionen när den föll samman. Det var den Sovjetiska motsvarigheten till Sveas hundar som stod för plundringen där.

Ett exempel som jag har funderat på och som skulle vara intressant att få belyst är Apoteksreformen. Alliansregeringen hade världens chans att återställa det fungerande apotekarväsende som finns i andra länder och som vi också hade tills nationalsozialdemokraterna konfiskerade apoteken.

Istället gjorde de pajaskonster av hela apoteksreformen genom att bjuda in några oligopolister. Det försätter alla självägande apotekare i en hopplös konkurrenssituation. Usch vilket svek.

Detta borde verkligen någon borra i, om det finns någon som har lite samhällsansvar och rättspatos.

- Vem eller vilka mutades att sabotera apoteksreformen, av vem och med hur mycket?