onsdag 4 januari 2012

Om Högsta Domstolens beslut

.
Så kom då Högsta Domstolens beslut i fråga om min fängelsedom, men framför allt i fråga om näringsförbudet, i mellandagarna...

Man kan nog på goda grunder anta att det har förekommit en intensiv politisk lobbying mot HD i frågan. Särskilt mot bakgrund av det justitiemord som statens hantlangare i dagarna genomför mot mig, genom bland annat kronofogdemyndigheten. En dom mot mig i HD har naturligtvis legat högt på önskelistan till jultomten hos de inblandade statsterroristerna.

Däremot, menar jag, går det inte att dra några slutsatser om huruvida HD låtit sig påverkas, eller styras, av lobbyingen. Med det underlag som finns i målet behöver inte ställningstagandet rimligen bli så mycket annorlunda. Jag tycker visserligen att det fanns goda skäl för ett klargörande från HD angående näringsförbudet, men det kan man ju ha olika åsikt om. Och det har ju kommit en form av klarläggande genom att HD inte tog upp målet.

NSD hade för några dagar sedan en liten men insiktsfull artikel om utslaget. Som man kan ana av artikeln finns i målet och dess bakgrund de synnerliga skäl som skulle ha föranlett ett annat ställningstagande från HD. Dessa kan föranleda en framtida resningsansökan, både i det här målet och i fråga om den politiska fängelsedom som jag redan suttit av. Men om detta är inte fört någon bevisning och då är det svårt att begära att HD ska kunna ta ställning till det.

Anledningen till att det inte är fört bevisning i den frågan är den stora arbetsinsats som det skulle ha varit förenat med. Det har enkelt inte varit möjligt att under rådande förhållanden, med en pågående fullskalig attack från statsterrorismen mot oss, avsätta erforderliga resurser för den utredning som erfordras.

Det behöver ju inte utesluta en framtida resningsansökan, före eller efter det sammanbrott som vi allt att döma är på väg mot i det här landet, till följd av en stark, egennyttig och otyglad administration och en svag och/eller omdömeslös politisk ledning.

Om man läser min blogg den närmaste tiden så kommer jag att åtminstone glänta till de synnerliga skäl som jag nämner ovan i serien ”Att stjäla ett liv”, som jag kommer att lägga ut på bloggen. Den som tar del av denna serie kommer att ha en god bild av bakgrunden till mina politiska fängelsedomar och bakomliggande krafter.

Övertorneå den 4 januari 2012
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: