söndag 13 november 2011

Bättre än väntat på Ringhals

.
Media rapporterar om att man glömt en dammsugare inne i en reaktorinneslutning på Vattenfalls kärnkraftverk Ringhals utanför Göteborg.

Det beräknas kosta 1,8 miljarder kronor.

E t t u s e n å t t a h u n d r a m i l j o n e r !

Tänk så mycket åldringsvård under värdiga former man hade kunnat köpa för de pengarna.

Inte så tokigt, trots allt, tycker jag. Det har gått bättre än väntat - så här långt. När man utsåg den inbilske, självupptagne och kriminelle oduglingen Anders Hjort, som tidigare lekte chef på Vattenfall Norrbotten, till chef på Ringhals, insåg åtminstone jag att det kunde komma att gå åt helvete vilken minut som helst.

Men det hinns väl med ännu, antar jag.

Skadeverkningarna av att hålla oduglingar och kriminellt slödder på viktiga poster i staten kan bli långvariga och svåröverskådliga. Se bara på Energimarknadsinspektionen och Yvonne Fredriksson, Göran Morén och Johan Gullesjö. Eller LKAB, Längmanska Klantfonden och Per-Ola Eriksson. Eller Elsäkerhetsverkets halvt förvildade politruker och den helt absurda avstängningen av elnätet i nedre Tornedalen.

Det är svårt att få ordning på en stat som är överbefolkad med politiskt utnämnda och/eller kriminella oduglingar och som har förlorat sin möjlighet att rensa ut och åtala brottslingar i statlig tjänst.

Och Vattenfall stämmer Tyska staten för att man inte får sköta kärnkraftverk i Tyskland...

Det är till att ha sjukdomsinsikt.

Övertorneå den 13 november 2011
Mikael Styrman
.

5 kommentarer:

Ötåbo sa...

Hmm...med tanke på de överpriser Ekfors Kraft tagit ut av sina stackars kunder under alla år ...


...tänk så mycket åldringsvård under värdiga former man hade kunnat köpa för de pengarna.

Mikael Styrman sa...

Svar till signaturen ”Ötåbo”:

Ledsen att göra Dig besviken.
Det skulle inte räcka till någon vård.
Möjligen skulle man få en pall som Du kan sitta på
och en dumstrut som Du kan ha på Dig.
Kanske också till en påse godis åt Sven-Erik
från vilken han kan dela ut till alla nyttiga idioter
som skadar sig själva genom att springa hans ärenden.

Anonym sa...

Se ämnet angående elpriszoner.
Kanske länken är mer en inspiration till en ny blogg av dig, än en kommentar till denna...


http://thoralfalfsson.webblogg.se/

Rakapuckar sa...

Hamnade inne på din blogg av en slump och det verkar som att du dragits in i en David & Goliat kamp fast i modern tid...

Du formulerar dig ju fantastiskt bra men är lite nyfiken vad är det korrekta i detta inlägg

På två rader efter varandra skriver du nämligen två helt olika summor som skiljer sig åt enormt alldeles

Vilken av dessa två ska det va?

"Det beräknas kosta 1,8 miljarder kronor.

E t t u s e n å t t a h u n d r a m i l j o n e r !
"

Miljarder eller mijoner? En nolla hit eller dit GÖR skillnad ;)

Hoppas det är okej att jag länkar in mina besökare hit till dig. Tänkte jag skulle göra ett litet inlägg om detta jag nyss satt mig in lite i.. Är det verkligen sant att du är begärd häktad? Fy.. Låter läskigt.. Men har du helt vitt mjöl i din påse utan den minsta bagge så kommer det gå bra. Sanningen brukar segra tillslut!

Mikael Styrman sa...

Svar till Rakapuckar:

Ja, man kan nog säga att det är en modern David mot Goliat-kamp.
Eller kanske det är så att Goliat håller på att kollapsa av egen tyngd
och att jag försöker hinna undan,
så att jag inte krossas under honom,
på hans väg mot marken,
för det speglar bättre vad som håller på att hända i vårt samhälle.
Och det går fort nu.

Beloppen betyder samma sak.
1,8 miljarder är 1.800 miljoner.

Jag tror som Du, att sanningen alltid letar sig fram.
Det tar lite tid ibland och vägen kan bli krånglig, men den söker sig fram.
Däremot är jag inte lika övertygad, om att det har så stor betydelse
för utgången i rätten om man är oskyldig eller inte.

I vårt rättsväsende finns kloka hederliga och verkligt fina människor som vill göra rätt.
Men det finns också fega och ryggradslösa eller egennyttiga och skupelfria mutkolvar
som borde valt en annan yrkesbana för sitt eget och för allas vårt bästa.
Därför är det mer en fråga om att ha tur i domarlotteriet.

Ja, det stämmer att Hans Andersson, som låtsas vara konkursförvaltare,
har begärt att jag ska häktas om jag inte lämnar fram vissa uppgifter.
Jag ska skriva mer om det i en egen blogg ikväll, i natt eller senast imorgon
- den som lever får se.

Javisst, länka gärna. Hoppas Du/Ni tycker det är intressant.
Jag försöker att tala klarspråk om en hel del saker som det hymlas om i Sverige.
Sådana saker som de som skor sig på systemet försöker skrämma oss att tiga om.
”En svensk tiger” som det heter.
Men sen när svensken får lite mer råg i ryggen och inte tiger längre, då kan vi göra skillnad.
Då kan vi få våra institutioner att fungera igen: rättsväsende, sjukvård, åldringsvård, skolor, kommunikationer m.m.

Ha det bra!