tisdag 6 september 2011

Huvudet i sanden - GÖÖÖMMM!

.
.
.
Huvudet i sanden - GÖÖÖMMM!

(Svar till anonym kommentar till bloggen ”Plundringen av LKAB”.)

Tja på Dig själv, min djärve anonyme ”Oberoende supporter”.

Om jag nu har en källa, som tycker illa om, och kan lämna upplysningar om, plundringen av LKAB, vilket jag inte gör gällande att jag har - hur ska jag då förfara, tycker Du?
Ska jag lämna sådana upplysningar att den organiserade brottsligheten enkelt kan ringa in honom/henne? På vilket sätt kommer då min källa inom kort att skilja sig från krigsmaterialinspektören Carl-Fredrik Algernons lik, tror Du?

- Är det så Ni gör?

Kanske det är därför Ni aldrig har några avslöjanden utan nöjer Er med att publicera maktens sagor?

Jag kan inte påminna mig att jag någonsin framfört åsikter om månlandningen. Mordet på Kennedy är ännu ouppklarat men det får väl anses något så när klarlagt att det inte var hans söndagsskolefröken som sköt honom. Huja, Du nämner Palme-mordet. Jag orkar inte börja skriva om så mycket pajaserier - det är ju ett livsverk att avhandla all manifesterad dumhet kring Palmemordet.

Att CIA var inblandat i 11 september-attacken finner Du så osannolikt att det, enligt Dig, ska vara en konspirationsteori i klass med förnekande av judeutrotningen. Såg just på TV ikväll att 40% av USA:s egen befolkning ifrågasätter den förklaring som den amerikanska staten serverat nationen. USA har en enorm, närmast ofattbart stor, försvarsindustri som efter Sovjetunionens sammanbrott ställdes utan fiende och utan berättigande. Deras uppgift är att på order åka runt i världen och kränka och mörda folk i stort antal. CIA har ett närmast oräkneligt antal anställda. Kanske vet inte ens organisationen själv hur många. Det är känt att de medverkat i ett betydande antal statskupper och statschefsmord - OBS inte syjuntemöten utan statskupper, ofta blodiga och följda av tillsättande av juntor. Fortfarande inte syjuntor utan militärjuntor. I flera konflikter har den förhållandevis intill kaos okontrollerbara organisation delat ut vapen till bägge sidor - samtidigt! Organisationen misstänks vara inblandad i ett oräkneligt antal mord och tros frekvent bryta både mot amerikanska lagar och mot konstitutionen. Och Du tycker att Du kan gå i god för alla CIA-anställda? Jag finner det över måttan naivt och korkat. Nästan så att jag har svårt att tro att Du verkligen tycker så.

För att återvända till LKAB. Tomas Quick har dömts för åtta mord i sex domstolar med enhälliga domar. Ändå innehåller min blogg om plundringen av LKAB mer fakta än vad som presenterades i alla Quick-rättegångarna tillsammans. Och Du är missnöjd. Och Ni är passiva.

Men jag förväntas förutom att sköta mitt jobb, även sköta Ert jobb i form av den uteblivna granskningen av maffians tvångsförvaltning av Ekfors Elnät och dessutom servera bevis på bloggen för plundringen av LKAB. Men skulle Ni våga skriva ens då? - Knappast.

Som ett litet tips så är det inte när det föreligger serverade bevis som grävande journalistik börjar. Den innebär att man själv gräver fram bevisen och sedan publicerar dem. Journalistikens uppgift är att se till att alla papper kommer upp på bordet.

Och om jag ska göra mitt arbete, och Ert också, vad har Ni då för berättigande? Varför ska mänskligheten hålla Er med bröd?

Som den ”tredje statsmakten” förväntas Ni representera allmänheten och utsätta den politiska makten för ett så starkt tryck att rättssäkerheten bevaras och Quick-rättegångar inte uppstår och LKAB-plundringar inte sker. Trots att det är uppenbart vad som skett i LKAB tiger Ni och Ni är så förstörda att Ni inte ens har vett att skämmas. Istället uppträder Ni som maffians advokater och försöker sprida rökridåer och skyla över plundringen av LKAB, eller i allra värsta fall försöka få mig att röja min eventuella källa. Varför? För att Era välgörare ska kunna göra illa källan? - Fy fan, säger jag! Ni är inte journalister eller nyhetstidningar - Ni är i bästa fall pajasar! 

Cirkus Norrköpings Tidningar - det är vad Ni är. Stats- och landstingsbidragsfinansierade odugliga bidragstagare som lyssnar till stridsropet: 

- Alla journaliststrutsar, på min order, huvudet i sanden - GÖÖÖMMM!

Övertorneå den 6 september 2011
Mikael Styrman
.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bra känga till oberoende sup-(re)porter som nu får tillfälle att trösta sig med kvartingen i skrivbordslådan.

Sorgligt nog så begriper fortfarande de flesta inte att det är länge sen floskeln "det är sant för det har stått i tidningen" upphörde att vara giltig.
Den som kan rigga eller styra nyhetsrapporteringen kan också helt styra hur gemene man uppfattar det som händer i omgivningen.

I ditt fall är ju riggningen av rapporteringen extrem då du inte alls får något massmedialt utrymme för att belysa din sida av myntet. Istället så kan man på t ex lokalradion höra en intervju med en jurist på EI som knappt kan hålla sig för skratt av förtjusning när hon skall svara på helt riggade frågor vars enda syfte är att framställa dig i dålig dager när det gäller den pågående tvångsförvaltningen.

En förvaltning vars enda syfte dessutom i sin tur har varit att isolera dina bolag från penningflödet så att man kan framkalla en obeståndssituation som skall medföra konkurs och att man då med lagens hjälp obehindrat skall kunna råna dig på allt.

ulf sa...

En fråga till dig Mikael, i egenskap av nätägare.Min tes (som inte många i Sverige håller med om)
är att storskalig vindkraft är en katastrof, på många sätt, och ett allvarigt feltänk från våra makthavare. Att kol och oljekraftländer sätter upp denna övervintrade kraftkälla kan jag förstå då man ju minskar oljeförbrukningen varje gång det blåser tillräckligt (ca 20% av tiden) men att i Sverige där vi bara har vattenkraft från våra dammar att köra ut i dom nybyggda näten (80% av tiden) är ju detta ett vansinne av sällan skådat slag. Vi tömmer våra dammar på sommrarna för att hålla styrkraft i nybyggda nätet och den elen vill ingen köpa eller betalar högst några ören för, när sen vintern kommer och vi behöver all kraft vi har så är dammarna tomma!! Vad gör vi då....köper kraft från oljekraften nere i Europa!! Att vi via elcertifikaten sen göder de Norska oljefonderna gör väl idiotin fullbordad. Vi hade ett land som skulle kunnat vara Europas Alaska, med 20 miljoner turister till våran fantastiska vildmark, men vad ska vi säga när dom kommer hit och ser granplantager med 200 meter höga vindsnurror på alla vackra höjder. Vi är sjuka som inte förstår vad som är guldet i vårat land.

Mikael Styrman sa...

Svar till Ulf:

Ja, Du har helt rätt om vindkraften.
Men det är lite känsligt för många att säga det offentligt.

Det är min bestämda uppfattning att vindkraften är ett stort statsunderstött fiasko - eller ett geschäft rättare sagt. Statskassan luras på herrelösa pengar av förslagna affärsmän.

Vindkraften producerar när vi inte nödvändigtvis behöver kraft.
Men den producerar inte när vi behöver kraften.
Den förbrukar värdefull reglerkraft under lågpristid så att den inte finns när vi behöver den i högpristid.

Den blir kanske bra någon gång i en obestämbar framtid, OM det blir som på 1600-talet att vindkraften är den nästen enda energikällan man har i vissa områden. Då får man överge allt man har för händer och anpassa sig till när det blåser - oavsett tid på dygnet. Men den situationen har inte vi. Därför känns det onödigt idiotiskt att framkalla den situationen genom att fatta stolliga beslut.

Vindkraften skräpar ned spänningen på elnäten och skadar utrustning hos kunderna.
Den kräver enormt kostsamma och eljest onödiga förstärkningar i elnäten.
Miljarder som bara slösas bort och inte kommer till någon samhällsekonomisk nytta.

På en del ställen har man ”samordnat” elnät för vind- och vattenkraft. Det låter ju jättebra. Men skrapar man på den politiskt korrekta glasyren betyder det att man antingen tvingas spilla vatten för att kunna producera vindkraft eller låta vinden passera för att producera vattenkraft.

Jag håller med om att vindkraften tillåts förfula och dessutom helt i onödan.
Den slår stora hål i en statskassa som redan har stora oredovisade hål.

Det är troligt att det kommer att bli som en del redan framfört i debatten.
Landet fylls med övergivna och defekta vindkraftverk som kommer att ställa till ett helvete för markägare och allmänhet. De ersättningar som man nu får för att upplåta marken kommer senare, ställd i relation till saneringskostnaderna, att upplevas som att man har pissat i byxorna. Värmer först, men blir jävligt kallt senare.

Peter Lundmark sa...

Hej Mikael,

Signaturen "Oberoende supporter" efterlyste bevis till din påstådda plundring av LKAB tidigare. Som svar på detta kom ditt senaste inlägg. Inte heller här presenterar du trovärdiga bevis utan fortsätter ditt svingande mot diverse statliga myndigheter och även media.

Jag är inte journalist, men jag misstänker att när man får ett tips om en smaskig story (i detta fall en påstådd plundring av LKAB) gäller det att värdera trovärdigheten i tipset. En sån faktor kan vara tipsaren själv. Om LKAB:s ekonomidirektör påstod att det försnillats åtskilliga miljoner, kanske det skulle räcka för en djupare journalistisk granskning. Om en person som bedrivit en kampanj mot all media de senaste åren kommer med samma tips till media, kanske det krävs lite mer kött på benen för att en journalist ska följa upp och kontrollera uppgiften. Det är i alla fall vad jag misstänker. Men jag är som sagt ingen journalist.

Angående upppgiften i sak, att LKAB plundrats, konstaterar jag att LKAB verkar vara ett välmående företag som fortsatt levererar vinster till staten och inversterar i malmfälten.

Må så gott,
Peter

PS. Är det inte ironiskt att en liten del av LKAB:s vinst går till att finansiera EI? DS.

Mikael Styrman sa...

Svar till Peter Lundmark:

Se ny blogg ”Vilka pengar är det som inte finns?”