söndag 7 augusti 2011

Nu synas euron

.
Vet Tysklands regering någonting som ingen annan vet? Är det lämpligt, mot bakgrund av erfarenheterna från Weimarrepublikens Tyskland, att trycka pengar för att betala tyska folket för att de ska byta bil? Är det det även om tyskarna nyss har fått betalt av regeringen med nytryckta pengar för att byta till den bil de har nu? Med nuvarande politik i Europa är snart frågeställningarna aktuella igen. Tjänar Tyskland så mycket på dessa subventionerade bilbyten att det räcker för att hålla igång banker som har syndernas förlåtelse vad än de hittar på? Kan det även bli över för att hålla igång, och sanera, Grekland, Italien, Spanien, Portugal och Irland - till att börja med, vill säga. Eller låta bli att sanera, vilket tycks vara ordningen för dagen.

När jag var barn hade min farfar kvar lite sedlar från Weimarrepublikens Tyskland. Jag tyckte att det var ganska kul med dem när jag fick höra historien bakom. Kanske jag måste leta för att se om de finns kvar? Man kanske kan använda dem snart? Men, skämt är skämt och allvar är allvar. I 1:a Korintherbrevet 13:11 står det:

När jag var barn, talade jag såsom ett barn, mitt sinne var såsom ett barns, jag hade barnsliga tankar; men sedan jag blev man, har jag lagt bort vad barnsligt var.

- När ska även Europas ledande politiker sluta att vara barn?

Övertorneå den 7 augusti 2011
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: