söndag 28 augusti 2011

Media förhåller sig till verkligheten

.
Svar till Johan Håkansson

I lördagens NSD skriver Johan Håkansson en kommentar med rubriken ”Följetongen Styrman tycks inte ha ett slut”. Jag ska kommentera alstret och den som vill läsa båda sakerna i rätt kronologisk ordning gör kanske klokt i att läsa Håkanssons kommentar först.




























































































Så till mitt svar på Johan Håkanssons kommentar:

Jag kommer att omnämna Johan Håkansson som Håkansson och mig själv som Mikael S.

Håkansson försöker förhålla sig till företeelsen Mikael Styrman, eller snarare till massmedias undfallenhet mot mina plågoandar. Han tycks vilja ge en förklaring till, och rättfärdiga, att massmedia inte granskar de många kränkningar, myndighetsövergrepp och grova brott som jag, min familj, mina företag och våra medarbetare blivit utsatta för.

Håkansson spekulerar i vad som driver Mikael S. ”En man som till synes hade allt. En mångmiljonär i sina bästa år som skulle kunna göra precis vilka underbara saker som helst i sitt liv”. Medelhavet, golf och segelbåt inom det möjligas ram. Men Mikael S offrar tid åt att bråka, tvista, driva processer sitta i rättegångar, överklaga osv.

Så enkelt var det med det. Inget att bekymra sig om. Mikael S har det bråkigt för att han valt att ha det bråkigt. Då kan vi alla släppa det ämnet och obekymrat gå vidare med våra liv.

Osökt går tankarna till min hustrus numera hädangångna farmor. Hon levde hela sitt liv i Finland och under nästan hela 1900-talet. Hon bodde i eget hus, med egen täppa. Under sin levnad fick hon se Sovjetunionen uppstå, finnas till och gå under. Hon sade en gång apropå Sovjet: ”Jag kan inte förstå mig på ryssarna. Tänk att de inte vill ha den minsta lilla markbit för sig själva”. Sådan var hennes världsbild. Ryssarna hade ingen mark för sig själva för de ville ha det så.

Hon uttalade sig naturligtvis utifrån den information och rapportering som nådde henne om förhållandena i omvärlden. Det indikerar, menar jag, att det kan ha funnits brister i massmedias förhållningssätt till verkligheten även i efterkrigstidens Finland.

Tyskland är en gammal rik kulturstat. I jämförelse med tyskarna har vi just kommit ned från träden. Och ändå var det i Tyskland för bara en mansålder sedan som den värsta terror som vi känner till utspelade sig. Zigenare, homosexuella, politiska motståndare och framför allt judar terroriserades och mördades. Slutligen dödades ca 6 miljoner judar i ett stort antal koncentrationsläger.

Även i Tyskland fanns det lugnande skribenter som talade om för tyskarna varför man inte behövde bekymra sig om judeförföljelserna. Judarna var rika och ekonomiskt oberoende och kunde om de ville göra vad som helst av sitt liv. Resa till Medelhavet, spela golf och köpa segelbåt. Men de gjorde inte det. De ville istället drabbas av yrkesförbud, få sina rutor krossade och sina hem ödelagda, få sina synagogor nedbrända, bli fråntagen sin näringskälla, tvingas bära Davidsstjärnan på ytterplaggen och bli godtyckligt misshandlade på gatan för att slutligen transporteras i godsfinkor till koncentrationsläger för att där gasas ihjäl. Så man behövde inte bekymra sig om det. De valde en sådan tillvaro. De gillade att ha det så.

Svårt att säga om någon egentligen trodde på detta svammel men med denna offentliga lögn levde tyskarna ett decennium och den hjälpte dem att något så när obekymrade och leva vidare med sina liv utan att störas av terrorn runt omkring dem och stanken från krematorierna. Många deltog aktivt i förföljelsen, ytterst få ifrågasatte den eller ingrep till förföljda gruppers försvar.

Och i denna livslögn lever våra ynkliga och ryggradslösa journalister och Håkansson drar sitt strå till stacken för att än fler ska bäddas in i bomull och lyckligt leva vidare. Eller kanske ännu bättre hjälpa till med mobbningen, parasiterandet på Ekfors Elnät och den sociala stigmatiseringen av Mikael S och hans familj, för som Håkansson skriver: Mikael S vill ha det på det sättet.

Att det skulle vara fråga om en egenföretagare som efter bästa förmåga försvarar sig själv, sin familj och sin näringskälla mot en hänsynslös mobb - ett riktigt tjuvaktigt äckelpack - det förstår inte Håkansson eller så väljer han att inte låtsas om det.

Och skyltarna på kontoret är inte vatten värda kan man ana när man läser Håkansson. Men vad ska en småföretagare göra när han möter ett allomfattande system som innehåller två lagverk? En synlig lag som visas upp och som fyller stolta ideal och en annan, osynlig, som är den som man egentligen lever efter, i vilken det hela tiden görs skillnad på folk och folk beroende på om man är med i maffian eller tillhör de utsugnas skara. Vad ska en småföretagare göra när förvaltningsdomstolarna rätteligen kunde avvecklas och ersättas av en stämpel med två kryssrutor där berörd myndighet själv kunde kryssa för rutorna ”Förvaltningsdomstolen håller med” respektive ”Kammarrätten håller med” - decimerade till legala och demokratiska men innehållslösa kulisser som de är? Vad ska en småföretagare göra när den tredje statsmakten upphört att granska makten för att istället bli dess härold och propagandaorgan?

Med en fungerande press skulle en offentlig genomlysning gjorts av den ”tvångsförvaltning” som i snart ett år inneburit att intäkterna omhändertas av staten och lallas bort till ingen nytta medan företaget och företagaren lämnas med företagets skulder och åtaganden för drift och förnyelse men helt utan intäkter. Men inte minsta ansats till journalistisk granskning kan visas, för att bara ta ett exempel.

Om Håkansson och hans kollegor gjorde sitt och hade ens ett uns civilkurage skulle jag och min familj kunna utveckla vår näring till gagn för bygden, ostörda av processer och påhopp och utan att behöva vare sig skylta på kontoret eller skriva blogg.

I ett annat land, i en annan tid, kunde Johan Håkanssons kommentar ha varit skriven av Josef Goebbels.
Och kommentaren skulle inte ha publicerats i NSD utan i Der Stürmer.

Att Du inte förstår att skämmas, Johan Håkansson. Du är verkligen ett praktexempel på vår ynkliga och ryggradslösa journalistkår som springer vår tids verkliga nazisters ärenden.


Josef Goebbels
Johan Håkansson


Övertorneå den 28 augusti 2011
Mikael Styrman


 * * * Denna kommentar har tillställts NSD för publicering - dock utan bilder. NSD har avböjt publicering. Det skulle Der Stürmer också ha gjort * * *

.

16 kommentarer:

Anonym sa...

ha-ha krönikören den lilla runda fjanten håkansson som spelar poker på datorn på arbetstid mm.
får sparken från sporten och sedan tror han är en ulf n.(expressen) lr peter kadh.(aftonbladet) skriver en alltså en krönika då o då!!!SKRATTRETANDE!!

Anonym sa...

Hela denna bloggen är ett stort skämt!!!!

Mikael Styrman sa...

Ja, det var ju ett väldigt positivt sätt att se på saken.
Själv tycker jag att det är helt bedrövligt.

Men man måste naturligtvis kunna se det humoristiska i att allt det här är på blodigt allvar.
Att det är resultatet av att vuxna människor gör sitt bästa!
Kan man inte se det riskerar man nog att gå under.

Det är en gammal sanning att verkligheten överträffar ALLTID dikten.
Det går inte att hitta på så tokigt, att inte någon kriminell idiot i det verkliga livet - ofta en politiker eller offentliganställd - kan göra det mycket, mycket värre.

Ibland när jag tänker igenom vad de har åstadkommit, och ställer det i relation till vad de tänkte göra, så skrattar jag så att jag håller på och pissa på mig.

Är det månntro Håkanssons i Arnäsvall som känner sig trampade på tårna?
Med lite distans till det här blir det lättare att dra rätt slutsatser och förstå varför det blev så fel för Håkan och hur han istället kan göra för att sköta sitt jobb på ett hedervärt sätt.

Anonym sa...

Det är bedrövligt att NSD inte tar in din kommentar som genmäle till Håkanssons vinklade krönika. Men det visar samtidigt hur angelägna NSD är att ge hela rapporteringen en viss vinkel och inte det minsta intresserade av att visa din sida av myntet. De gamla Pravda, Tass och Der Stürmer framstår i skenet av detta som helt fria och oberoende nyhetsförmedlare.

Mikael Styrman sa...

Det kanske ger en indikation om vem som var tänkande August bakom Håkanssons kommentar? Kanske betyder det att han inte själv tänkt ut vilket stuk det skulle vara på kommentaren? Lydde han bara order? Som vilken annan gaskammarinkastare som helst? I så fall är det någon annan på tidningen som är ställföreträdande Goebbels. Finns det någon frivillig som räcker upp handen...?

Ötåbo sa...

Bäste Herr Styrman, hur kommer det sig att du, som har svar på allt, vet bäst, inte har kommit längre i livet!?
Du borde ju vara statsminister eller i alla fall kommunalråd...men du är en åldrande kåkfarare i en mörk håla, vid finska gränsen.

Alla är nazister och drägg. Kom ut ur din bubbla, se världen som vi andra...sluta vara så bitter.

BIL sa...

Jag trodde du var intelektuellt begåvad Mikael Styrman. Men efter din blogg om Johan Håkansson i NSD ändrar jag omgående uppfattning, Hur jävla trångsynt kan man bli för att jämföra dagens journalister med Nazitysklands vulgära propagandaapparat. Kom igen nu, dags att visa lite mer respekt, Håkanssons kåseri är ju en piss i Missisippi!

Mikael Styrman sa...

Svar till signaturen ”Ötåbo”:

Vadå inte kommit längre? Jag tror inte att Du riktigt har förstått hur mänsklighetens karriärstege ser ut. Jag har redan ett av de bästa jobb man kan ha. Ett jobb som omedelbart bestraffar grymt om man underpresterar men belönar rikligt när man gör bra ifrån sig.

Jag har förmånen att veta från dag till annan att det beror på mig om samhället över huvud taget ska fungera idag. Hur många jobb kan erbjuda något sådant?
Det finns jobb man kan vara borta från i månader utan att någon märker det.

Dessutom har jag förmånen att äga mitt företag. Jag kan jobba med viktiga långsiktiga frågor utan att behöva se mig över axeln hela tiden. Varje dag får jag jobba med medarbetare som är uppfyllda av en vilja att göra ett bra arbete.

Till skillnad från de flesta av mina kollegor slipper jag se att företagets förmåga vingklipps av långfingrade politiker, okunniga och egennyttiga chefer och tjuvaktiga tjänstemän som omger sig med slogans typ ”man måste vara smart” eller ”man får inte vara dum” alltmedan de roffar åt sig.

Vissa ganska osympatiska exemplar har visserligen försökt att ta sig in i företaget och ta över det men vi har lyckats hålla dem stången och visa dem på porten.

Jag har haft förmånen att tillsammans med mina medarbetare bygga upp ett nät som har få, om några, motsvarigheter i landet. När näten brakat ihop i resten av landet har våra stått pall. Vi har bredare linjegator och starkare linor än de flesta andra trots mindre skog. När de andra trevar eller plumsar sig fram längs igenväxta ledningsgator kan vi röra oss i helikopterkvistade och väl röjda ledningsgator, eller längs egna tillsynsvägar eller med egna helikoptrar.

Jag behöver inte, som en statsminister eller ett kommunalråd hela tiden vakta på en omgivning som försöker göra krokben och ta över mitt arbete - ja, med undantag då för en liten grupp som är ganska produktiv med sina anonyma bittra och förgrämda insändare.

En tråkig följd har jag lagt märke till i det att ju bättre nätet och driftsäkerheten har blivit desto bittrare har en del anonyma insändare blivit. Och desto mer har storhetsvansinnet tilltagit hos kontorsflickorna på Ei som är lika besvärande som loppor i pälsen och som gör ungefär samma samhällsnytta.

Mikael Styrman sa...

Svar till signaturen ”BIL”:

Det är naturligtvis tråkigt om jag inte kan leva upp till Dina förväntningar.
Jag håller på sätt och vis med Dig - en av oss är trångsynt.
Men det är inte nödvändigtvis jag.

Nazitysklands vulgärpropaganda var inte så farlig på det sättet att den var just vulgär och därmed lätt att genomskåda. Förutom ett antal extremt underbegåvade lurade den ingen som inte ville bli lurad. Jag vänder mig bestämt mot synsättet att miljoner tyskar var oskyldiga stackare som blev lurade av nazisterna. Så oskyldiga var de inte. Många var hänsynslösa och känslokalla busar och slödder som bara väntade på att någon skulle peka ut färdriktningen.

Om inte Hitler hade börjat tillverka vapen och sy uniformer åt dem och sedan peka på olika länder så skulle de förmodligen snart ha slagit ihjäl varandra.

Nä, då är den nazipropaganda som Johan Håkansson presterat i NSD mycket allvarligare.
Den är försåtlig och kamouflerad. Påverkan är dold och mycket svårare att genomskåda.
Håkansson vill ge sken av att vara en klok och eftertänksam person som begrundar ett samhällsfenomen. Men kommentaren är ägnad att leda bort allmänhetens uppmärksamhet från den systematiska och organiserade terror som förekommer. Den söker också förmildra och rättfärdiga den. Fast det sker utstuderat och dolt och är därför farligare än den vulgära nazipropagandan i Tyskland.

Jag för gärna en debatt om moralen i våra tidningar med Dig. Men då tycker jag att Du ska sätta ut Ditt namn och stå för vad Du skriver. Så som man nu närmar sig att det bör ske i våra stora tidningar. Det gör jag. Först när Du gör det kan vi föra en seriös debatt på lika villkor.

Magnus sa...

Ötåbo...

Där ser man du representerar ju precis det Mikael skriver om dagligen i sin blog.
Du pratar om karriär i förm av komunalråd eller statsminister. Det är ju precis den typen av tänk som gör att samhället vi lever i i dag är fylld av korrumption och svågerpolitik.
Idag finns det få eller kanske inga politiker som sitter vid makten dför att de har ett brinnande intresse för att föra samhället framåt. De sitter där för att de lydigt följt partipiskan kliat rätt ryggar och nickat till rätt åsikter.
Rösta med mig nu så ska du få en ordförandepost i nästa val.
Det är karriär enligt Ötåbos åsikt. Det är karriär att på skattebetalarnas bekostnad driva en kommun ett samhälle i sank. Är det karriär när folk som gått flera år i samma klass och knappt kan läsa ett mötesprotokoll styr miljonförretag i form av kommunernas olika avdelningar?
Nej du Ötåbo.. kom ut ur duin bubbla i din mörka håla.. lyft blicken, se nyheter och använd ditt sunda förnuft så ska du nog kanske få en liten bit verklighet att fastna.

Anonym sa...

Varför prata om Nazismens och vad som hänt för 100 år sedan? Varför inte lägga fokus på det som blivit fel sista 20 åren?
Vi som inte är så insatta skulle gärna vilja veta i sak vad som orsakat allt detta.

Vad har "staten", "tidningar" och
andra gjort mot dig?

Vad har du gjort mot dem?

Hur kan denna soppa alls ha uppstått?
Vi skattebetalare löär ju ha fått betala denna såpopera ett antal gånger om för advokater, fängelsevistelser och annat tokeri.

Anonym sa...

Som betraktare av detta spektakel så måste jag säga att Styrmans blogg (din blogg) skulle ha ett gigantiskt underhållningsvärde ifall det inte var just på blodigt allvar.

Jag kan inte säga att jag vet sanningen om alla turer, däremot har jag haft förmånen att studera ett av styrmans fall i sömmarna, nämligen det indragna certifikatet. En väldigt delikat fråga där man definitivt kan säga att Styrmans påstående om att vara förföljd av myndigheter faktiskt bevisats till fullo och utan någon som helst tvekan.

Som en parentes angående Styrmans övriga utsagor så kan man nog säga att certifikatindragaren just är precis allt som Styrman beskriver det som och givetvis vann Styrman precis som alla andra i rätten mot den myndigheten (landets mest misskötta myndighet).

Mikael Styrman sa...

Svar till Anonym:

Bra synpunkter. Jag har gjort jämförelser med nazismen därför att svenskar är så vana vid att vara kuvade, att anpassa sig till åsiktsförtrycket - det att alla måste tycka lika eller riskera att blir förföljda, vana vid att läsa propaganda och styrd information, att ”systemfarlig” information gallras bort. Många inser inte att det är så, andra gör det. Det gör att vi lever i en sorts ”diktatur soft” utan att de flesta inser det. Inflyttade från det gamla Östeuropa verkar inse det utan problem.

Däremot har svenskarna 65 år efter att hela svenska nomenklaturan var nazister lärt sig att vara nazist det är fult det. Jämförelser med nazismen har varit, och är, ett sätt att skaka om och få folk att tänka efter. Det som många svenskar upplever som hedervärt är många gånger skrämmande likt nazisternas arbetsmetoder. Och nazisterna är ju inget annat än samvetslösa busar som tagit sig till makten liksom flera andra -ismer som vi känner till också är det.

Jag har, medvetet eller omedvetet undvikit att uppehålla mig allt för mycket vid våra egna förhållanden för att det inte ska bli för mycket navelskåderi. Det tror jag inte att så många orkar läsa.

Ledstjärnan har varit att samhället, framför allt makten, är korrumperad. Våra egna problem är följder av korruption och kriminalitet i höga samhällslager. De agerar ofta ganska öppet, vana som de är att våra fega och/eller korrumperade media inte vågar gräva i eller avslöja vad de håller på med. Kan man, genom att lyfta fram vad de håller på med, trycka tillbaka kriminaliteten får alla det bättre. Då får vi också det bättre.

Visst är det som Du skriver, att det här förbrukar stora resurser som borde komma till bättre användning - sett ur skattebetalarnas synvinkel. Men sett ur makten synvinkel är trakasserier mot medborgarna ofta väl använda pengar. Framför allt för dem som gjort sig skyldiga till grova korruptions- och andra brott.

Men jag ska vid tillfälle skriva lite mer om vad de har haft för sig riktat mot oss.

ulf sa...

Någon här ovan skrev att Mikael är bitter, och det är väl samma pack som kallar folk för rättshaverister för att dom vill gräva fram på sanningen. Så kallade rättshaverister har enligt forskningen oftast rätt, men får trots det inte upprättelse annat än i undantagsfall. De som ägnar sig åt denna unkna härskarteknik och mobbing är bara värda förakt.
Myndigheter och människor utan egna liv har en förkärlek för att bilda pöblar. Nej bitter är det sista Mikael är, snarare arg och förbannad och det är något helt annat, den som inte kan skilja dessa känslor åt, är den som är den bittra, den som låter sig ätas upp innifrån som en canser. Ilska blåser rent alla rör och gör dig frisk, stark och klartänkande. Kör hårt Mikael. Sverige är det mest förljugna landet i EU, och som Orwell skrev "i ett förljuget land ses sanningen som en revolutionär handling".

Eje Larsson sa...

Hej,
Jag har läst din blogg med stort intresse, kan i många och mycket förstå din ilska, har själv erfarenhet av statens dömande i egna ärenden. Till min fråga: hur mår du efter alla dessa års försvarande av ständiga attacker från staten.


Eje Larsson

Mikael Styrman sa...

Svar till Eje Larsson:

Jag är säkert märkt av striden i likhet med människor i min närhet. Är knappast samma människa som jag skulle varit annars. Men jag har inte förlorat förmågan att se framåt och har inte heller låtit bitterheten ta över och styra mitt liv. För den skull har jag inte för avsikt att låta tjuvarna ägna sig åt sitt maktmissbruk, plundra mig, och andra, och komma undan. Det finns mycket att städa upp i det här landet och städas ska det.