torsdag 30 juni 2011

Kennelklubben

.
(Svar till signaturen Jenny (Grynet)’s kommentar till bloggen ”Så här sätter vi nättarifferna”.)

Tack för de orden - särskilt med tanke på att Du inte håller med.

Jag tror inte att ”hela världen är korrupta myglare med högerextrema sympatier”.
Men jag tror däremot att tillräckligt många, och tillräckligt inflytelserika, personer är höggradigt korrumperade och egennyttiga, för att det ska ha svåra konsekvenser för rättssäkerheten i landet och därmed för välståndsutvecklingen. Bland de viktigaste faktorerna för en god välståndsutveckling är nämligen en hög grad av rättssäkerhet och en låg grad av korruption och över huvud taget väl fungerande offentliga institutioner.

Om de sedan är högerextrema, vänsterextrema eller centerextrema saknar betydelse för egennyttiga personer. En egennyttig är det som är gångbart för stunden. Kommunist i Sovjetunionen på 1920-1960 talen, nazist i Tyskland på 1930-1940 talen, karriärsosse i Sverige på 1960-1980 talen, karriärmoderat i Sverige på 2010 talet osv.

I ett internationellt perspektiv: pro-sovjet i Sverige på 1970-talet men nu pro-amerikansk. Åtminstone fram till det näraliggande Amerikanska ekonomiska sammanbrottet. Sen kan det bli någonting annat. Pro-kinesiskt är redan i tiden.

Korruptionen är mycket utbredd i Sverige. Men till skillnad från många andra länder bedrivs inget metodiskt arbete för att avslöja och beivra korruption i Sverige. All korruptions bästa vän är aningslösheten. Och hur ska man kunna avslöja korruption utan att försöka eller utan att man ens tror att den existerar? Den symboliska korruptionsbekämpningen står under direkt inflytande från höggradigt korrumperade krafter. När den, vilket sker förhållandevis ofta och då av misstag, stöter på korruption nära makten tvärstannar alla utredningar och gör på stället marsch. Det är nästan löjligt uppenbart ibland, som t ex OBOL-utredningen. Den slutade tydligen med att Per-Ola Eriksson blev hedersdoktor istället.

Det är så löjligt uppenbart att man faktiskt kan överväga att slå ihop och byta namn på Åklagarmyndigheten och Polismyndigheten till Kennelklubben eller Brukshundsklubben.

Tänk vad kul det skulle vara om alla uppblåsta titlar skulle bytas mot olika hundnamn som beskrev deras funktion. En korruptionsåklagare skulle då kunna ha den beskrivande titeln Pudel - smaka på det. Chefs-Pudel Krister van der Kwast till exempel. Ordningspolisen skulle analogt kallas för schäfrar och nationella insatsstyrkan för kamphundar. En tjuvaktig polischef i Norrbotten som, för att ligga väl till hos de politiska kompisarna, stal vapen av en halvkänd elverkschef skulle kunna kallas - ja vadå? Finns det några så tjuvaktiga hundraser? Kanske strandade hela idén? Var det rent av kränkande att jämföra våra hundraser med våra åklagare och polischefer - kränkande för hundarna alltså? Jo förresten, Hyena skulle han kunna kallas. Hyenan Öystein Kärneskog. Fast hyenan är väl egentligen en kattliknande rovdjursras. Och inte fan tror jag att hyenorna skulle vilja liknas vid Öystein Kärneskog.

Det är kanske inte värt att kalla dessa existenser för djurnamn. Vi skulle nog riskera att bli utfrysta ur det internationella djurrättsaktivistiska samfundet.

En annan sak: Du ska veta, att jag är MYCKET bättre på el än på att skriva.
Men jag kan inte fördra att bli utsatt för och tvingas underkasta mig dumhet, inkompetens, korruption, maktfullkomlighet, mygel och översitteri.
Det går bara inte och det är min förbannelse. Det är det som har skapat alla mina problem. Om jag bara hade funnit mig i, att bli utsatt för sådant, och i tysthet ha accepterat, att successivt bli rånad på alla mina tillgångar, av dessa politiskt aktiva tjuvar, hemmahörande i S-partiet, C-partiet och M-partiet, så hade jag nog haft det ganska lugnt och hyggligt.
- Jävligt fattigt men ganska lugnt och hyggligt!

Övertorneå den 29 juni 2011
Mikael Styrman
.

8 kommentarer:

Ötåbo sa...

Tid...du kommer att ha gott om tid, för eftertanke. Lära av misstagen, bättra på dina svagheter.

Som tidigare sagt, byt bana...kanske flippa burgare på Rogers, hyllapa på ICA östra?

Men först blir det väl en sväng i fängelset. Hoppas det blir på riktigt, så att du inte måste mata djur och leka som Johan Isaksson. Ska man straffas, så ska det kännas, eller hur?

Magnus sa...

Den som inte tror att korruption existerar inom Sverige är i mina ögon en verklen godtrogen människa.
Att likt ett oförstört barn tro att ingen vill någon annan något ont, att ingen besitter dödssynden girighet låter inte speciellt begåvat.
Alla har vi väl läst lyssnat och sett om muthärvor i uppdrag granskning det handlar om Göteborg, Solna Stad PEAB osv... Och Signifikant med SAMTLIGA muthärvor är att det någonstans på "fel sida i härvan" finns en girig hobbypolitiker som inte nöjer sig med arvoden som skattebetalarna förser honom med. han vill ha mer..mer...mer..mer.
jag såg för ett tiotal år sedan en TV-Intervju med Finansmannen Peter Vallenberg, de frågade honom vad det är som driver honom att fortsätta när han har så mycket pengar.
Han svarade kort. - MAKTEN!
Det var även det en form av girighet. Girighet bor inom alla människor, en del kan tygla den andra inte. Mikael är utsatt för den kanske hårdare än andra.

Mikael Styrman sa...

Svar till Ötåbo:
Jag tycker att det är konstigt att du kallar dig Ötåbo, men det får du väl göra som du vill.
Men jag tror inte att du mår bra om du är så där hatisk mot mig.
Eller det kanske är mot mediabilden av mig?
Även i den här situationen,
som en normal människa som bar agg mot mig skulle känna sig nöjd, lättad eller tillfreds med
är du sådär uppfylld av agg.
Jag undrar om du inte borde söka professionell hjälp?

Jenny (Grynet) sa...

Ja jag sa det i går och jag säger det igen: Skriva kan du!

Och självklart förstår även jag att det finns korruption, mygel och maktmissbrukare i vårt avlånga lilla sill- och potatisland. Jag bor ju i Göteborg så jag skulle behöva vara både blind och döv för att kunna förneka dess existens! :)

Ötåbo sa...

...varför är det konstigt att jag kallar mig Ötåbo?
För övrigt så mår jag som en prins, hur mår du själv?

Mikael Styrman sa...

Svar till den potentiellt utsocknes psedonymen Ötåbo:

Tja, det kanske inte är så konstigt. Det är nog många som skulle vilja bo på ett ställe med fungerande elförsörjning, oavsett den lögnaktiga massmediakampanjen som förevarit.

Det gläder mig faktiskt att du mår bra. Jag hoppas att du ska kunna komma över det agg du känner mot mig så att du kan komma vidare med ditt liv och inte går under i förgrämd bitterhet - oavsett vilken plats vid köttgrytorna du inbillar dig att du förlorat på grund av mig.

Tack det är bra för egen del. Jag är ledsen för Sveriges del men jag behöver ju inte skämmas för att skurkar tagit över stora delar av det offentliga livet. Det är många som tror att jag ska må dåligt av det men jag har alltid unnat mig lyxen att kalla en spade för en spade. Man får en del fiender bland skräpfolk, men man mår som en prins eftersom man inte behöver skämmas när man går och lägger sig på kvällen.

Anonym sa...

Mikael Styrman, Du har förbrukat dina destruktiva krafter till skam och förtret. Girighet, tornedalsk envishet och trångsynthet. Kom ner på jorden. F.d Ötåbo.

Mikael Styrman sa...

Svar till F.d. Ötåbo:

Jag har förbrukat mina krafter på att bygga upp ett av landets bäst fungerande landsbygdsdistributionsnät åt kunder som har lönat mig för det med destruktiva krafter, skam, förtret, girighet, tornedalsk envishet och trångsynthet - men annars var det rätt.

En lokal företagare här brukar säga att bygden har dränerats på intelligens genom att den flutit med torneälven söderut. Alla som har framåtanda och vill uträtta något har flyttat, för de orkade inte med det destruktiva mentala klimatet och den organiserade sociala mobbningen. Men nog verkar det som om en del av det tornedalska giftet också sprider sig över landet...