måndag 21 februari 2011

Tack Skatteverket!

.
Sedan jag satt i politiskt fängelse 2009 har Svensk Adressändring envisats med att behålla min adress till Kolmården. Oavsett om det hela började med avsikt eller med Svensk Adressändrings oförmåga att utforma begripliga instruktioner och oförmåga att ändra en uppenbart felaktig adress var naturligtvis bibehållandet av den uppenbart felaktiga adressen en fartblind och korrumperad nomenklaturas sätt att visa att ”vi gör vad vi vill med dig”.

Som trakasserimedel är det mycket verksamt. Många institutioner har inte egen adresshållning utan hämtar adressen från offentliga register. Om den offentliga adressen är felaktig nås man därför inte av fordonsskattefakturor, försäkringsfakturor, bankkorrespondens, viktigare delgivningar m.m. på annat sätt att än att en del av dem så småningom kommer via kronofogden. Det leder till att försäkringar upphör att gälla med stora ekonomiska och rättsliga risker som följd. Fordon drabbas, en själv ovetande, av körförbud. Systemet fungerar även så illa att man aldrig får fordonsskattefakturor - inte senare heller senare och inte ens om man begär att få dem... Man får bara en klumpsumma att betala utan någon förklaring till vad den innehåller. Hur modernt och datoriserat låter det - anno 2011? Även det, ur rättssäkerhetssynpunkt, helt förkastliga systemet med förenklad delgivning går mellan stolarna i en sådan situation eftersom man aldrig får veta om förenklade delgivningar skickas till det politiska fängelset ännu flera år efter att man suttit där.

I slutet av januari d å fick jag en förfrågan från Skatteverket med ifrågasättande av om den särskilda postadressen till det politiska fängelset skulle avslutas.

Tidigare har jag försökt flytta till Södertälje för att komma bort från den kinesiska folkdomstolens i Haparanda upptagningsområde. Då tvångsskrev skattemyndigheten istället mig i Övertorneå.

När valet 2006 närmade sig och jag hade gett upp försöken att bli skriven i Södertälje var tydligen den politiska nomenklaturan obekväm med att ha mig skriven i Övertorneå så då tvångsskrev de mig överraskande i Södertälje istället.

Med den historiken i bagaget läste jag skatteverkets nu anlända förslag till adressändring med nyfiket intresse, men jag vågade inte svara. Jag kunde ju inte veta om det skulle vara till fördel för adressändringen om jag biträdde den eller om det tvärtom skulle leda till att de inte ändrade adressen. Så jag passade.

Nu har skatteverket rättat min adress och tagit bort den felaktiga adressen som Svensk Adressändring bet sig fast vid. Det tackar jag för.

Sen skulle det naturligtvis vara roligt att veta om den nu genomförda adressrättningen är ett utslag av tillnyktring och avpolitisering av skattemyndigheten eller om det är ett utslag av att adresstrakasserierna mot mig, som var roliga i början, i det långa loppet var mer besvärligt för myndigheterna.

Om det beror på avpolitisering av skattemyndigheten finns det kanske hopp om att även andra missförhållanden kan avvecklas, exempelvis

- utmätningen av alla mina tillgångar i kombination med successiv exekutiv försäljning, vid vilka tillgångarna inte kan försvaras eftersom alla tillgångar utmätts,
- den sedan fem månader pågående ”tvångsförvaltningen” som bland annat innebär att vi sköter ledningsnätets drift i Tornedalen men efter fem månader ännu inte fått ett enda öre för att täcka kostnaderna för detta,
- det maktfullkomliga missbruket av skattemyndigheten, förvaltnings- och kammarrätter för att med hjälp av helt godtyckliga och absurda, påhittade formuleringar åstadkomma betydande skatteskulder.

Vems karriär är det som ska räddas eller främjas genom att jag massakreras och trakasseras rättsligt och ekonomiskt med metoder som har stora likheter med judeförföljelserna i 1930-talets Tyskland?

Övertorneå den 21 februari 2011
Mikael Styrman
.

4 kommentarer:

Nedråmlok sa...

Kan det inte vara bra att ha kvar Kolmården-adressen?
Du är ju ändå dömd igen och ska sitta av flera nya år, då är ju det ju en sak mindre att ordna sen!
Plus att du slipper betala för ändringen.

Mikael Styrman sa...

Ja, det är klart att det är så slöddrets logik fungerar.

Anonym sa...

Hur fungerar din logik eftersom du har fängelsestraff återigen att vänta dig!! Sköt dig som en vanlig människa så kanske du i fortsättningen slipper fängelsets väggar. Men det är klart gratis mat o logi betalar du inget för, men det gör vi skattebetalare för en sån som dig!!!

Mikael Styrman sa...

Khadaffi och Mubarak var också bra på att dela ut fängelsestraff till deras kritiker.
Inte tror jag att du betalar någonting.
Det gör sällan sofflocksliggande bidragstagare.