onsdag 5 januari 2011

Tågen kommer och går men framför allt står

.
Så var det dags igen. Elva timmars försening för norrlandståget. Kan inte låta bli att tänka på de 3.087 järnvägsbyråkraterna som TV4 berättade om. Det är ju en nästan fånigt hög siffra. Som en jämförelse har Svenska Kraftnät 300 anställda – inte ens en tiondel. Och det mesta av järnvägen är ju ändå byggd. Och rälsen ligger kvar av sig själv när tåget kommer - för det mesta. Och ligger den inte kvar hjälper inte ens hundratusen tjänstemän mot det problemet.

Man skulle kunna tänka att tågen är opålitliga trots de 3.087 pappersvändarna, men det är ju tvärtom. Tågen är opålitliga tack vare de 3.087 byråkraterna. Dit går underhållspengarna.

Om man utrustade dem med overall, handskar, spade och spett och portionerade ut dem i landet skulle i alla fall tågen komma och gå på tidtabell. Men eftersom infrastrukturministern blev jätteglad över att SJ och Trafikverket skulle hålla en gemensam presskonferens, för att berätta att ingen av dem har en aning om varför inte tågen går så känns det inte som om det kommer att bli någon ordning under den här ministären…? Men jag har gärna fel på den punkten.

Såg förresten i en krönika i Svenskan, ”Inte vinterns fel att tågen inte går”, skriven av Ola Wong, att Trafikverket har 14 pressinformatörer varav tre har titeln ”chef” och en titeln ”pressekreterare”. Låter som ganska stor besättning för att sitta och säga att man inte vet något. Det kan en automatisk telefonsvarare göra billigare – och kanske bättre. I samma krönika får vi veta, att Svenskans inrikesredaktion består av samma antal - 14 reportrar.
Men de producerar en rikstäckande dagstidning – varje dag.

En annan sak - 3.087 – det är mycket det. Hur får de tiden att gå? Det måste bli jobbigt fram mot eftermiddagarna. Finns de verkligen? Allihop menar jag. Är de alla människor av kött och blod? Kan man se dem någonstans – samtidigt? Eller är det samma gubbe som byter kläder då och då? Vad jag menar är, att i en organisation med noll koll och 1.550% eller 2.900 tjänstemän för mycket, kan det finnas många gubbar som egentligen inte finns utan som bara någon lyfter lönen för. Det är ju inte precis unikt i svensk offentlig förvaltning att sätta i system att lyfta bidrag och/eller lön för folk som inte finns. Allvarligt talat – vem skulle veta? Om man inte ens kan få tågen att gå i tid…

Övertorneå den 5 januari 2011
Mikael Styrman
.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det är makalöst vad pappervändare det finns i ofantliga sektorn, Sossarna anställde ju hejdlöst med politiska facket som hjälp och fick fina arbetslöshetssifror, Väl medveten att de röstar på den hand som föder dem, Undrar hur många onödiga myndigheter det finns i landet ? Vad ska de fortsätta ta av den minskande produserande sektorn ?
Det blir ju att man ids inte använda sin hjärna att skapa något och bygga upp ett större företag utan man skapar så man håller sig ovanför vattenytan och sedan har ett behagligt lungt liv och tittar på dårarna, SD

Anonym sa...

Så lustigt och så modernt att ösa kritik över SJ för all dessa förseningar. Att Du saknar kunskap i ämnet är tydligt och att du inte heller har en susning om järnväg fungerar eller problematiken om har man håller 1200 mil järnväg i farbart skick.

Det tycks som du har alldels för mycket tid - kanske vore det bättre om du fokuserade på din egen verksamhet, som man får hoppas att du har mer kunskap om.

Hälsningar från
Ansgar

som inte kom i väg till Paris pga av snö på CDG

Mikael Styrman sa...

Hej Ansgar.

Du är nog inte helt med i matchen nu?
Det handlar inte om SJ.
SJ är numera ”bara” en tågoperatör, må vara att regeringens tjänstemän inte lyckats åstadkomma en ren gränsdragning mellan den som tillhandahåller infrastrukturen och operatörerna.
Det handlar istället om hela järnvägssystemet.

Du konstaterar att jag saknar kunskap i hur man driver järnväg.
Jag får väl leva med att Du tycker så.
Klädsamt nog ger Du inget exempel på hur Du har kommit till den insikten…

Nu handlar ju inte det här om att jag saknar kunskaper om hur man driver järnväg.
Jag driver ju ingen järnväg.
Det handlar istället om att de som förväntas driva järnväg i det här landet av allt att döma kan ännu mindre än jag om hur det går till.

Inte behöver Du bekymra Dig om hur jag använder min tid.
Och om järnvägen är så kompetent skött som framskymtar mellan raderna i Din kommentar klarar den säkert att en glad amatör som jag lägger mig i.