tisdag 12 oktober 2010

Även Johan Gullesjö vill gnaga på Ekfors-benen

.
På förekommen anledning publicerar jag korrespondensen med den senaste advokat som av den svenska byråkratin medgetts att gnaga på Ekfors-benen, nedan Gullesjös mejl från 5 okt:


Tvångsförvaltningen av Ekforsbolagens elektriska anläggning

Hej Mikael,


Tack för ett trevligt möte i går. Vår e-post har varit ur drift nu på förmiddagen efter en avgräven kabel varför jag något sen mejlar Dig. Nedan vill jag bara med en kort mening sammanfatta vårt möte samt därefter ge min syn på den uppkomna situationen. 
 


Du är beredd att samarbeta på sätt att tvångsförvaltningen endast får ta del av den löpande bokföringen och Du är inte beredd att lämna ut några uppgifter eller dokumentation till oss av slag vara må. 
 


Om Du har någon annan uppfattning så tar jag tacksamt emot Dina synpunkter men om denna av mig sammanfattande inställning stämmer så sätter Du, enligt min bedömning, Ekforsbolagen fortsatta existens i allvarlig fara. 
 


Vi vill konstruktiv lösa de enligt Energimarknadsinspektionen (EI) angivna tillkortakommandena samt därefter kunna rekommendera att det föreligger förutsättningar för en fortsatt tillfredsställande förvaltning hos Ekforsbolagen. Med följd att tvångsförvaltningen kan avslutas och Ekforsbolagen återfå rådighet över den elektriska anläggningen.
 


Sammanfattningsvis kan förvaltningsrättens interimistiska beslut beskrivas som att den elektriska anläggning som används med stöd av Ekfors Kraft AB:s nätkoncession ställts under tvångsförvaltning till annat beslutas av domstolen. I det nu aktuella beslutet ingår samtliga starkströmsledningar mm; mottagningsstationer mm; utrustning för mätning av överförd el mm; sådan egendom som är nödvändig för att verksamheten ska kunna bedrivas t ex genom namngivna fastigheter, byggnader, fordon, maskiner mm; rättigheter i form av ledningsrätter etc.; samt den dokumentation som erfordras för verksamhetens bedrivande.
 


Om inte förvaltningen enlighet med nu aktuell lag (oavsett om vi gillar den eller ej) ges möjlighet att leda den ekonomiska förvaltningen, se 3 kap 11 § lag om särskild förvaltning av vissa elektriska anläggningar – dvs. uppbära intäkterna och disponera tillgångarna så kanske delar av vårt uppdrag omöjliggörs. Nämligen att vi inte kan finna skäl att rekommendera en fortsatt tillfredsställande förvaltning hos Ekforsbolagen. Så om Du inte kan ställa upp på att vi svarar för den ekonomiska förvaltningen, se ovan, och att Ekforsbolagen sköter den dagliga driften i enlighet med normala aktiviteter samt efter våra instruktioner vad gäller olika rättelser mm så kommer vi i den plan som ska inges till förvaltningsrätten inte att kunna redovisa att Ekforsbolagen varit oss behjälpliga i sådan omfattning att vi kan rekommendera att en tillfredsställande förvaltningen kan ske efter tvångsförvaltningen av Ekforsbolagen. Den slutliga följden för ett sådant misslyckande är numer att Staten efter ansökan får lösa anläggningen. 
 


Jag ber Dig således att ompröva den av mig uppfattade inställningen från i går att tvångsförvaltningen endast får ta del av den löpande bokföringen men att Du inte är beredd att lämna ut några uppgifter eller dokumentation till oss av slag vara må. Vidare vore jag tacksam om Du har möjlighet att överlägga med Din advokat Bo Lindqvist om det anförda. Jag bilägger själv detta mejl till honom för kännedom.
 

Med vänlig hälsning


Jan Erik Jonasson

Advokat
----------------------------------------------

Advokatbolaget Gullesjö & Jonasson

Inga kommentarer: