torsdag 16 september 2010

Kapten Bucht anropar jorden

.

Människor kan möjligen vara oförstående inför betydelsen av det regelverk som råder inom kraftindustrin och med vars hjälp vi kan hålla elförsörjningen fungerande.  För att göra Sven-Erich Buchts agerande i vägbelysningsfrågan begriplig för var och en valde jag därför, när vi i förra veckan besökte Haparanda, att göra en liknelse med ett flygbolag.

Att jag valde just ett flygbolag ökar säkert även Buchts förmåga att ta till sig informationen. Visserligen blev det ingen direkt flyglinje mellan Kemi och Stockholm som Sven-Erich ville när storhetsvansinnet var som värst, men mycket skattepengar sprutade iväg i alla fall. Pengar som kommunen istället kunde ha använt till att betala sina räkningar.

Enligt Bucht fick kommunen koppla in sina anläggningar utan att inhämta kraftleverantörens godkännande. Så här skulle det ha blivit om det istället hade handlat om ett flygbolag:

Av regeringen erhåller Bucht en Voucher/presentkort, för en resa till ett av den offentliga sektorns många kattdop, någonstans i landet. På vouchern står det: Gäller ej som biljett. Bytes mot giltigt färdbevis enligt flygbolagets gällande regler vid kontakt med flygbolaget.

Utan att kontakta flygbolaget, utan att boka plats på planet och utan att byta vouchern mot en biljett, forcerar sedan Bucht säkerhetskontrollen och tar sig in på ett flygplan. Han kräver att få åka med hänvisning till att han har tillstånd från regeringen.

Men han nöjer sig inte heller med att sätta sig i kabinen utan han tar sig in i cockpit och sätter sig på pilotens plats varifrån han meddelar att det är han som ska köra flygplanet. När flygbolagets personal försöker tala honom till rätta hänvisar han till att han har ett regeringsbeslut och att det ger honom rätt att göra så.

När flygbolagets personal, helt i enlighet med gällande säkerhetsföreskrifter, kastar honom av planet vägrar han även övriga kommuninvånare från Haparanda att resa. Han beordrar dem av planet (människorna som drabbas av tillfälliga störningar i vattenförsörjningen, gråtande skolbarn i mörker osv).

Sedan fortsätter han att hävda att han ska köra planet, trycker ut bilderna över landet på ledsna barn som inte får åka med och kräver att regeringen ska ta död på flygbolaget som inte rättar sig efter regeringsbeslutet:

- Fortsätt att neka dem finansiering till sin långsiktiga, monopolskyddade och samhällsviktiga verksamhet! Anklaga dem för att vara skattebrottslingar! Lås in dem i politiskt fängelse!
Tryck de otrogna i konkurs!

Övertorneå den 16 september 2010

Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: