söndag 30 maj 2010

Vägunderhållet exploderar

.

Vi står inför lavinartat ökande vägunderhållskostnader. Det kan vem som helst se genom att använda sina egna ögon. Det blir ju inte bättre av att mutor styr och gör att vägunderhållspengarna används exempelvis till sidostängsel över landet, där sådana inte behövs - och ännu värre - där sådana gör skada.

Men en faktor är kanske inte helt uppenbar för alla. Det panikartade byggandet av mitträckesvägar är förutom att det slösar bort vägunderhållspengar även på annat sätt en katastrof för vägekonomin.

På en vanlig väg fördelas belastningen från trafiken på en stor yta. Alla kör nämligen inte i precis samma spår.

På en mitträckesväg koncentreras trafiken i den enfilade delen till precis samma spår som därför utsätts för ett koncentrerat slitage, och framför allt koncentrerad belastning, och därför tar slut i förtid. Även i den tvåfilade delen koncentreras förmodligen belastningen mer än tidigare även om det inte är lika tydligt.

I övriga Europa, där vägarna är släta, har bilarna breda däck. Är det verkligen meningen att Sverige och Ryssland som enda länder ska tvingas ha en egen däcksstandard med höga och smala balkongdäck? Så blir det nämligen om den rådande vägpolitiken bibehålls. Försök själv att köra en mitträckesväg som varit i bruk något år med en bil med breda däck. De breda däcken klättrar på spårens sidor, ömsom den ena sidan, ömsom den andra. Det rubbar stabiliteten i bilarna och kommer att orsaka olyckor.

Det här leder till att vägar som till 80-90% är ok mycket oftare än tidigare måste tas ur trafik och den enfilade delen repareras under stora svårigheter med framkomligheten, om inte det svenska vägnätet ska se ut som och fungera som om vi kommit till Murmansk.

Är det verkligen nödvändigt att det svenska vägnätet ska måsta se ut som en ständigt pågående nödreparation? Kan inte våra beslutsfattare åka till Finland istället och se vad det är som skiljer i vägbyggnadsteknik mot svenska metoder? Där byggs ju vägarna ordentligt och håller länge. Ändå har Finland varit med om åtminstone två krig mot Sovjetunionen och betalat krigsskadestånd.

Är det så enkelt att svaret döljer sig i på vilka premisser man får jobbet som vägbeslutsfattare i Sverige? Är det kanske som i samhället i övrigt att det inte är någon bra metod att vilken idiot som helst får jobbet om vederbörande bara är politiskt pålitlig eller bekväm? Är det så farligt att omge sig med kunnigt folk?

.

1 kommentar:

Anonym sa...

Beskattningens historia borde vara ett skolämne i Sverige, vi som är världsmästare på skatt. Dessvärre fattar man snart att skatt byggdes upp av maffialiknade system på medeltiden, betala eller dö, de längst ner skulle betala till de högst upp, i mitten fanns friherrarna, de slapp betala. Till Amerika kunde man fly från skatterna och maffiasystemen, därför kommer jänkarna aldrig att betala skatt som oss, det är en grundsten i deras bygge, friheten. Socialismen har gett återbäring på skatten vi betalar i Sverige; -bidragen och skattefinansierad samhällsservice, men grundfrågan kvarstår, det handlar om stöld, i grunden, och den som kan slippa betala skatt betalar den inte. Bränsleskatt går inta att ta ut för flyg och internationenn sjöfart, därför kan ett jumbojet tanka 50 kubik, soppan är nästan gratis, skulle de betala som vi vanliga skulle flyget få lägga ner. Så skatt betalas av dem som inte kan komma undan, multinationella storbolag och även svenska "fina" företag som volvo betalar ingen skatt, men den lille företagaren ska batala en helvetes massa skatt, logik???
Den svenska modellen, saltsjöbadsandan, där facket LO (sossarna) och storbolagen gjorde upp om spelreglerna för arbetsmarknaden redan på 30-talet gäller än, de små bolagen ska utrotas, om möjligt, storbolagen vill ha sina monopol, och sossarna vill ha sin totalmakt. Att SAP och NSAP kom till makten samtidigt...är det en slump, eller kom man ur samma tid och tradition.
Tomas Johansson