tisdag 13 mars 2007

Värst vad Du var öm om svansen, Örjan!

Det var värst. Var det så känsligt att påminna Din numera både åldrande och försvinnande lilla läsekrets, om den stora diskrepans som finns, mellan det ganska obetydliga tvåspråkiga inslag Du har i Din tidning och det fabulöst påkostade presstöd Du erhållit och erhåller, ofrivilligt av alla skattebetalare, för att vara NationalSocialdemokratins propagandakvarn?

Ändå har jag inte nämnt det omfattande presstöd som Du får av NationalSocialdemokratin genom Landstingets stödannonsering och som jag hörde någon jämföra med att mot betalning publicera utdrag ur telefonkatalogen.

Inte heller har jag påmint om, att Du och Din pamflett fått samhällsstöd i olika former sedan 1972. Du ondgör Dig över Gregers bidragsoberoende tidning, som Du skäller för att ha tillhandahållit ”betald journalistik”. Vad ska vi då kalla det Du tillhandahåller mot hundrafallt högre ersättning? I åratal har Ni under föregivande att Ni ägnat Er åt "undersökande journalistik" skrivit så kallat "initierade" artiklar om Ekfors och påstått: att "Ekfors pengar snart är slut; Ekfors pengar räcker 10 månader" osv. Så har Ni skrivit om ett skuldfritt företag med monopol. Det betyder, att det Du och Din erkänt och utstuderat genomjävliga stjärnreporter systematiskt publicerat, inte varit "undersökande journalistik" utan barnsligt klotter. Egentligen har Du på sosseriets uppdrag, förföljt oliktänkande som ansetts kunna hota koryféernas plats vid köttgrytorna.

Du vill gärna glänsa och publicerar Dig själv, med bild och allt, på helsidor, där Du slår Dig för bröstet och talar om hur duktig och samhällsnyttig företagare Du är. Du glömmer att nämna, att Din pamfletts överlevnad är helt avhängig det NationalSocialdemokratiska stödet som Du sålt Dig till. Hur samhällsnyttig tidningsföretagare gör det Dig till tycker Du? Jag tycker det gör Dig till en varböld på det fria ordets pempa. Varför inte byta namn på Haparandabladet till det mer träffsäkra Samhallsbladet?

Du ondgör Dig över att jag norpat upphovsrättsskyddade bilder. Det stör Dig inte och Du har inte skrivit om de eltjuvar som stulit el och undandragit skatter för större belopp än de som kinesiska folkdomstolen ogrundat dömde mig till fängelse i två år och nio månader för. Inte heller har Din ”undersökande journalistik” dugt till att skriva om de skattepolitruker som underlåtit, och underlåter, att agera i fallet med eltjuvarna, därför att tjuvarna står på ”rätt” sida om den politiska järnridån.

Er egen profet, Olof Palme, skulle ha sagt att det gör Dig till ett diktaturens kreatur.

Samtidigt som jag tycker att det är bra att mina förfäder får ett erkännande för sitt arbete, kan jag inte undgå att tycka illa om att det kommer postumt. Båda utförde en livslång gärning för Tornedalens fromma och den belöning de erhöll medan de var i livet var en livslång förföljelse från Dig och Dina röda bröder i Haparandabladet.

Nu passar det att berömma dem, men bara för att använda dem som slagträ att förfölja mig med.

Skäms Örjan, skäms…!

2 kommentarer:

M sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
M sa...

Du har blivit TAGEN, läs mer i min blogg.

Kör hårt för fan! :D Bästa bloggen jag läst på länge.